Modemuseum Hasselt viert 25ste verjaardag
bezig met laden...
Collectie 02(5) geeft kijkje in depot Modemuseum Hasselt
Collectie 02(5) is opgedeeld in drie thema's: Depot, Techniek en Historisch. Met het eerste thema worden bezoekers meegenomen achter de schermen van het modemuseum. “In ons museumdepot liggen 17.000 stukken opgeslagen, maar de meeste mensen hebben geen idee wat ze zich daar bij moeten voorstellen,” legt Ramaekers uit. “In het depot hebben we bijvoorbeeld grote hoeveelheden designerschoenen van na het jaar 2000 en een complete collectie hoeden uit de jaren vijftig, maar dat weet bijna niemand. Niet vreemd, want bij de meeste tentoonstellingen kunnen we maar één voorbeeld laten zien. Dit keer hebben we het anders gedaan en is een deel van de tentoonstelling als depot ingericht, zodat mensen een beter idee krijgen van hoe groot onze totale collectie eigenlijk is.”
Het thema 'Techniek' laat zien hoe modetechnieken door de jaren heen zijn toegepast. “Bij maliën denk je bijvoorbeeld meestal aan de middeleeuwen, maar in de jaren dertig werd deze techniek gebruikt om tasjes te maken, in de jaren zestig werden maliën gebruikt in de kleding van Paco Rabanne en in de jaren tachtig maakte Versace jurken met deze techniek,” vertelt Ramaekers. “Collectie 02(5) laat zien hoe technieken vijftig, honderd, honderdvijftig jaar geleden werden toegepast, maar ook hoe ze vandaag de dag op de catwalk te zien zijn. Bovendien hebben we verschillende films gemaakt waarin hedendaagse ambachtsmannen de technieken uitvoeren.”
Het derde deel van de tentoonstelling toont een historisch overzicht van de mode in het westen, van het jaar 1750 tot het heden. Ramaekers zegt daarover: “Een historisch overzicht heeft Modemuseum Hasselt vaker laten zien, dus daarom hebben we er dit keer een iets andere draai aan gegeven. Ik hou liever geheim hoe en wat we precies hebben gedaan, zodat de bezoeker zich kan laten verrassen.”
Modemuseum Hasselt showt met Collectie 02(5) mode vanaf 1750 tot nu
Het Modemuseum Hasselt werd 25 jaar geleden, op 16 januari 1989, opgericht. “In de jaren tachtig was Hasselt een witte vlek wat betreft cultuur. De stad had een Stadsmuseum en een Jenevermuseum, en daarmee hield het op. Er was daarom ruimte voor en vraag naar een nieuw museum. Hasselt is traditioneel gericht op lakennijverheid en staat sinds het aflopen van de Tweede Wereld oorlog bekend als modestad met veel boetieks en winkelstraatjes, dus een modemuseum was best een logische keuze,” aldus Ramaekers. “Het Modemuseum Hasselt begon met een kleine collectie, de nalatenschap van de Roemeense scenograaf en kostuumontwerper Andreï Ivaneanu (1936-1989). Hij heeft in zijn leven vele historische stukken kunnen verzamelen. Dat was destijds makkelijker, onder andere omdat er nog geen internet was en de prijs voor een unieke stuk minder hoog was. De verzameling van Ivaneanu vormt nog steeds het hart van onze collectie.” Ramaekers vertelt dat de collectie van het MoMu vanuit daar verder is opgebouwd. “Onder andere met schenkingen van ontwerpers, maar ook schenkingen van mensen die een bijzonder stuk vonden in de kast van hun overleden oma en van mensen die zelf nog een oud designeritem in hun bezit hadden.”
Modemuseum Hasselt richt zich op westerse mode vanaf 1750 tot nu. “In de collectie zitten dus geen Afrikaanse stukken, maar we hebben bijvoorbeeld wel een aantal Japanse ontwerpers, die zich in de jaren tachtig lieten inspireren door ontwerpers in Parijs.” Belgische ontwerpers zitten uiteraard in de collectie, maar de focus ligt daar niet op. “Het modemuseum is Antwerpen gespecialiseerd in Belgische ontwerpers, omdat zij natuurlijk ook de Academie hebben. Limburgse ontwerpers hebben we dan weer wel veel. Raf Simons en Martin Margiela zijn hier bij wijze van spreke om de hoek grootgebracht, en zij zijn lang niet de enige goede ontwerpers die hier vandaan komen. Ik heb me de afgelopen jaren speciaal bezig gehouden met het deel van onze collectie dat bestaat uit Limburgse designers. We zijn zeer, zeer trots dat we twee jaar geleden hebben we een deel van het archief van Raf Simons aan onze collectie konden toevoegen, met unieke stukken van uit zijn eigen label: van de eerste ontwerpen uit 1995 tot aan zijn collecties in 2009.”
Ramaekers heeft hoge verwachtingen van Collectie 02(5): “Ik verwacht bij de opening veel mensen komen die de afgelopen 25 jaar bij het museum betrokken zijn geweest. Daarnaast hebben we sinds een aantal jaar geen permanente historische tentoonstelling meer, terwijl mensen daar wel om vragen. De komende maanden zal het dus zeker druk worden.”