• Home
  • V1
  • Leads
  • Modefabriek graadmeter Nederlandse mode-industrie

Modefabriek graadmeter Nederlandse mode-industrie

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Volle gangpaden, nieuwe namen en bekende gezichten. Bij de 30e editie, op 23 en 24 januari in de Rai in Amsterdam, liet modevakbeurs Modefabriek zich van zijn beste kant zien. Met meer dan 600 labels verdeeld over 9 segmenten geeft de beurs

een goed beeld van hetgeen in Nederland op commercieel modegebied speelt. Ook heeft de Modefabriek zich de afgelopen jaren meer en meer ontwikkeld tot locatie voor nieuwe introducties en lanceringen. Of het nu een compleet nieuw merk betreft, een nieuwe lijn of een herlancering; een presentatie op de Modefabriek is steeds vaker de eerste stap. Hier toont A-rticles, na ruim vijf jaar weg te zijn geweest, de nieuwe collectie. Hier gaat Lois opnieuw van start. Hier showt Fab. de nieuwe herenlijn en komt Aaiko met schoenen op de proppen.

Modefabriek is ook een goede graadmeter voor specifieke modesegmenten. Neem het jeanssegment: lange tijd een money maker van formaat op de Nederlandse markt, maar doet het sinds een jaar of twee veel minder goed. (Zo blijkt uit cijfers van o.a. CBW-Mitex en het ING Economisch Bureau, red.) “Het is inderdaad wel eens beter geweest,” bevestigt Sander Peeters van Lois. De omzetteruggang in het denimsegement heeft jeansmerken gedwongen de prijs/kwaliteit verhouding onder de loep te nemen. “Een goede pasvorm, scherpe marges, en voorraadverkoop,” dat is volgens Peeters waar Nederlandse denimretailers nu op zoek naar zijn. “En je moet een hit hebben. Voor Lois wordt dat de herintroductie van de bootcut jeans, die gaan wij opnieuw in de markt zetten. De strakke skinny jeans is tenslotte niet voor iedereen geschikt.”

Hoewel het aanbod skinny en nauwsluitende broeken nog steeds groot is, vrijwel ieder jeanslabel heeft diverse modellen in het assortiment, valt ook het forse aanbod chino's op de Modefabriek op. De ruimvallende katoenen broeken, die oorspronkelijk alleen in khaki werden gemaakt, zijn nu bij meerdere labels in verschillende kleuren voorradig. Van bruin en beige, tot rood, groen, donkerblauw en zwart. Het merk Circle of Trust heeft ze. Danny de Winter vertelt dat hierbij van belang is dat de broeken snel geleverd kunnen worden. Zijn bedrijf kan dat binnen twee weken. Voor spijkerbroeken geldt dat het om de details gaat. “Consumenten verwachten een compleet uitgewerkt product, maar willen daar niet de hoofdprijs voor betalen.” Circle of Trust heeft bijvoorbeeld biker jeans met kniestukken of skinny cargo jeans met veel details voor winkelprijzen van 69 tot 99 euro.

Een spijkerbroek van het Japanse Edwin jeans kost gemiddeld 150 euro in de winkel, maar ook hier, vertelt Joost Castelijn, is prijs een belangrijk verkoopargument. “Edwin jeans zijn gemaakt van authentieke Japanse selvage denim. Bij andere merken betaal je daar meer dan 200 euro voor.” Ook Castelijn benadrukt het belang van voorraadverkoop in dit segment. Hij doet eveneens de inkoop voor twee winkels en spreekt uit ervaring. “Wanneer je enthousiast bent over een product is het zo fijn als je het direct in de winkel kunt gaan verkopen. Dan wil je niet een half jaar wachten tot het uitgeleverd wordt.”

Het Amerikaanse 'Not my daughters Jeans' werkt met een NOS-systeem (NOS staat voor never out of stock). Het merk met corrigerende spijkerbroeken voor vrouwen van 35 jaar en ouder telt inmiddels 220 verkooppunten in Nederland en boekte afgelopen jaar een omzetstijging van 300 procent. Het is en goed voorbeeld van een merk dat door vergaande specialisatie succes weet te boeken op een overvolle markt. “Het gaat om de pasvorm,” vertelt Laura DIjkman, “vrouwen komen terug omdat het goed zit. Dan willen ze ook best wel iets meer uitgeven voor een broek.” Not my daughters jeans kost tussen 129 en 159 euro in de winkel.

Blue label is een relatief nieuwe speler met jeans van biologisch katoen. Volgens Henry van der Heijden is ook voor kleinere spelers ruimte op de jeansmarkt ontstaan. "Een tijdje geleden kozen veel inkopers voor veilig en bekend, nu durven ze weer verder te kijken. De markt ligt weer open."

Foto: (+)People, een Italiaans denimlabel in de nieuwe hoogsegmentsectie Refined+ van de Modefabriek.

Klik hier voor een foto-impressie van de Modefabriek.

Modefabriek