• Home
  • V1
  • Leads
  • Minder omzet Wolford

Minder omzet Wolford

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De crisis in de economie heeft ook Oostenrijks kousen- en ondergoedlabel Wolford weten te treffen. In de eerste helft van boekjaar 2008/2009 behaalde het concern een omzetstijging van 0,2 procent ten opzichte van de eerste zes maanden van het jaar ervoor. Met inflatiecorrectie komt dat

neer op een stijging van 2,5 procent. De omzet van het eerste halfjaar van dit fiscale jaar kwam daarmee op 76,7 miljoen euro (tegenover 76,5 miljoen in 2007/2008, toen de omzet met 18,2 procent steeg ten opzichte van 2006/2007). De stijging van de omzet van Wolford was in de eerste maanden echter niet constant; in het eerste kwartaal van boekjaar 2008/2009 behaalde Wolford een omzetstijging van 4,6 procent. In het tweede kwartaal daalde omzet echter met 2,7 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal van het jaar ervoor. Het concern wijt die daling ten opzichte van vorig jaar voornamelijk aan de exorbitante groei in boekjaar 2007/2008 in datzelfde kwartaal (19,1 procent).

Zoals in voorgaande jaren maakte ook dit eerste halfjaar vooral de verkoop van de 'Legwear' de dienst uit. De verkopen in dit segment zorgden voor 49,5 procent van de totale verkopen. De 'Ready-to-wear' productgroep genereerde een omzet van 38,9 procent en de segmenten 'Lingerie', 'Swimwear' en 'Accessoires' zorgden tezamen voor 11,6 procent van het totale aantal verkopen.

Vooral de verkopen in de eigen winkels, shop-in-shops en outlets lieten een goed resultaat zien. In deze groep verkoopkanalen werd een toename van het aantal verkopen gemeten van 3,5 procent. Verkopen in Wolfords eigen boetieks steeg met 2 procent in het eerste halfjaar van het huidige boekjaar. Verkopen in de franchisewinkels lagen aanzienlijk lager dan die van het jaar ervoor. Het totaal aantal verkopen van alle verkooppunten samen kwam neer op een daling van 2,4 procent. Verkopen in warenhuizen en multibrandwinkels lieten een lichte stijging van verkopen zien ten opzichte van het jaar ervoor. Op het moment van meting (31 oktober 2008) had Wolford 259 monobrandwinkels, waarvan 130 van Wolford zelf waren. Overigens gaat de ontwikkeling van verkooppunten van Wolford gewoon door.

Regionaal gezien toonden vooral consumenten in België (+32,5 procent), Zwitserland (+12,7 procent), Frankrijk (+11,4 procent), Duitsland (+5,2 procent) en Groot-Brittannië (+2,2 procent) zich koopkrachtig. Verkopen bleven gelijk in Centraal- en Oost-Europa en in Oostenrijk, Nederland en Azië. In Italië en Scandinavië daalde de omzet. De Verenigde Staten en Spanje lijden tot op heden het meest onder de huidige economische crisis (resp. -14,9 en -17,7 procent).

Voor wat betreft de toekomst is Wolford niet positief. De directie laat weten dat de prognoses voor zowel de omzet als de winst voor het jaar 2008/2009 onder die van het voorgaande jaar zullen blijven steken.

Wel werkt het concern aan diezelfde toekomst: Wolford is bezig met het opzetten van naaiateliers in Slovenië. Deze zullen in 2010/2011 klaar zijn.

Beeld: Wolford

Wolford