MFW: veel kleur en in bermuda door de stad
bezig met laden...
Een wat meer sobere sfeer, maar met niet minder glamour, vinden we bij de ‘Triennale di Milano’, om de honderd jaar van Ermenegildo Zegna te vieren, een imperium wat meer dan vijfhonderd winkels telt in tachtig landen. Geraffineerd, gekleed in licht linnen, of in een mannelijke blauwe blazer Ermenegildo Zegna; verfrommelde kleding en korte broeken, dat representeert Zegna.
Strepen, ruiten, veelkleurige bootschoenen en bermuda’s voor de Missoni man die werd geshowd in de straten van het centrum van Milaan. Informele regenjassen en vesten, gilets, t-shirts en overhemden. Een ‘democratische’ modeshow op 15.000 km afstand van Dirk Bikkembergs, te zien op een megascherm op Piazza Duomo. De modeontwerper heeft vanaf de catwalk in Cape Town de kleuren en de geluiden van Zuid-Afrika geshowd; hoofdrolspeler in deze dagen tijdens het wereldkampioenschap voetbal 2010.
Kleuren zijn ook te zien in de collectie van Giorgio Armani; nieuws wat de moderedacteur Suzy Menkes is opgevallen en zij heeft zich gehaast op de voorpagina’s van de NY Times te schrijven: "an asparagus-green handkerchief or a yellow belt brightened up neutral suits without forcing the color issue". De ontwerper uit Piacenza heeft inderdaad besloten de klassieke stijl te combineren met tekenen van non-conformisme door de toevoeging van een zonnige touch geel en lichte groentinten aan de klassieke Armanitinten,
beige, rookkleur, zwart en wit.
Bij de show van Pitti Uomo heeft Raf Simons, de creatieve directeur van Jil Sander, fluorescerende oranje broeken in combinatie met turquoise truien ofwel felrose overhemden laten zien. De beurs heeft haar deuren gesloten met 19.200 deelnemende kopers, een stijging van 6 procent ten opzichte van juni 2009, 6900 buitenlandse kopers (+12 procent). Duitsland bevestigde de eerste plaats met 862 kopers, gevolgd door Spanje (633), Japan (617), Groot-Brittannië (461) en Nederland (445).
Kortom, het lijkt erop dat de crisis rond de mannenmode (omzet 2009, dalende met 11,3 procent tot 8 miljard euro, onder het niveau van 2005-2006), bedrijven heeft gedwongen ‘Made in Italy’ weer naar voren te schuiven door creativiteit en lichtzinnigheid in te voeren om zo de business weer nieuw leven in te blazen.
Van onze correspondent in Milaan
Foto 1: De modeshow van Jil Sander tijdens de 78e editie van Pitti Uomo.
Foto 2: Giorgio Armani mannencollectie voorjaar zomer 2011