• Home
  • V1
  • Leads
  • Meer winst voor kleding met knipoog van Paul Smith

Meer winst voor kleding met knipoog van Paul Smith

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De Britse ontwerper Sir Paul Smith kan 2010 met een goed gevoel afsluiten. Het modehuis Paul Smith rapporteerde een winst van 18 procent en geeft daarom aan de economische crisis achter zich te laten. In totaal kwam de winst voor aftrekking van

belasting van het modehuis van Paul Smith uit op 20,9 miljoen pond.

Ontwe
rper Paul Smith, noemt de resultaten van zijn bedrijf in de Britse krant The Independent: “Zeer prettig, zeker gezien het uitdagende economische klimaat.” In het jaar tot 30 juni 2010 haalde het bedrijf een winst, voor aftrekking van belasting, van 20,9 miljoen pond, een stijging van 18 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De totale kledingverkoop van het modehuis steeg met 2 procent naar 152,83 miljoen pond.

Retailer Ninke Peijs van Outfit by Ninke, merkt in haar winkel met ‘women’s wear voor vrouwen met persoonlijkheid’ in Den Bosch, vooral dat de verkoop stabiel is. In haar boetiek verkoopt ze sinds vijf jaar zowel dameskleding als accessoires van Paul Smith. “Ik noem de stijl ‘klassiek met een knipoog’. De kleding is tijdloos en modern tegelijk. Het is modieus met grappige, kleurige details. En goed te mixen met de andere merken die ik verkoop als Strenesse en Piazza Sempione.”

Dat Sir Paul Smith, in 2000 door de Britse koningin Elizabeth geridderd, een carrière in de modewereld heeft, is het gevolg van een ongeluk. Zijn passie was wielrennen, maar hij gaf zich over aan de wens van zijn vader om in een kledingmagazijn geld te verdienen, vertelt Smith op de website van zijn modebedrijf. Later raakte hij geblesseerd en tijdens zijn verblijf in het ziekenhuis had Smith vrienden gemaakt, waarmee hij sprak over mode en over kunstenaars als Mondriaan en Andy Warhole. In 1970 opende hij zijn eerste winkel in Nottingham. Zes jaar na de opening van zijn boetiek in de Britse stad, showde de ontwerper zijn herencollectie in Parijs.

Inmiddels heeft het modehuis, waarvan Paul Smith zelf nog ontwerper en voorzitter is, 12 verschillende collecties: van heren- en dameskleding tot schoenen, horloges en een jeanslijn. Tapijten, porselein, brillen en parfums worden geproduceerd onder een licentie. “In zijn accessoires en kleding gebruikt Paul Smith regelmatig de ‘Swirl- print’, met kronkelende kleuren. In sjaals en vesten of verwerkt in een mouw of voering van een blazer. Heel herkenbaar en het blijft bijzonder,” zegt Ninke Peijs.

De collecties worden verkocht in meer dan dertig landen van België, Frankrijk en Canada tot Rusland, India en Thailand. Ook Japan is een grote markt. In 1984 tekende het modehuis een licentiecontract met het Japanse bedrijf C. Itoh, zeven jaar later had het bedrijf 60 verkooppunten, inclusief een flagshipstore, in Japan. In 2006 verkocht Paul Smith een belang van 40 procent van het bedrijf aan de Japanse licentiehouder Itochu, maar de ontwerper hield zelf de controle. Dat jaar opende het modehuis vier winkels in Japan en drie in New York, Parijs en Moskou. De nieuwe filialen maakten deel uit van het expansietraject dat het bedrijf twee jaar daarvoor had ingezet.

Paul Smith