• Home
  • V1
  • Leads
  • Meer lege winkelpanden in België

Meer lege winkelpanden in België

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

In Bel

gië staat momenteel aan 1,3 miljoen vierkante meter winkelruimte leeg, een leegstandpercentage van 7 procent. Volgens Unizo, de Unie van Zelfstandige Ondernemers in Vlaanderen en Brussel, wordt die leegstand vooral veroorzaakt

door nieuw gebouwde winkelgebieden, aan de rand van steden. Met het ‘Unizo Actieplan tegen leegstand’ wil de organisatie verbetering brengen in de detailhandel.

Vo

oral in Antwerpen en de provincie Limburg kampt de detailhandel met leegstand. In deze gebieden is met 8,2 procent het hoogte leegstandspercentage van Vlaanderen gemeten, door studiebureau Locatus. Oost-Vlaanderen scoort het best, met een percentage van 4,9 procent, daarna volgen Vlaams-Brabant met 5,7 procent en West-Vlaanderen met 6,8 procent.

Inmiddels staat 7 procent van alle panden in België leeg, in 2011 was dit 6,6 procent. Volgens Unizo zal dit wel blijven stijgen, vooral vanwege de tendens om nieuwe grote vastgoedprojecten te financieren, zoals shoppingcentra aan de rand van de stad. Een van die projecten is Uplace, het shoppingcentrum in het noorden van Brussel dat met 200.000 vierkante meter winkels, kantoren, horeca en een bioscoop, de grootste van het land moet worden. Unizo geeft aan niet geheel tegen nieuwbouw te zijn, maar volgens de organisatie moeten leegstaande winkelpanden worden opgenomen in een gemeentelijke visie op de detailhandel.

“Slechts de laatste vijf tot tien jaar zijn gemeentebesturen in actie geschoten.Toch missen de onsamenhangende maatregelen vaak nog het beoogde effect. Huur- en vastgoedprijzen anticiperen niet op een verminderd handelsklimaat,” laat Unizo weten in een verklaring. Ook het gebrek aan parkeerplaatsen in binnensteden, zou consumenten weghouden.

Om het tij te keren, heeft de organisatie een actieplan op poten gezet, bestaande uit tien maatregelen voor gemeenten, om leegstand tegen te gaan. Zo zouden gemeenten nieuw ondernemerschap in stads- en dorpskernen moeten stimuleren. Daarbij valt ook te denken aan een subsidie voor ondernemers die een nieuwe handelszaak starten in het centrum. Of een financiële tegemoetkoming voor investeringen die eigenaars en huurders doen om een leegstaand pand opnieuw commercieel te benutten. Gemeenten zouden verder naast creatieve korte termijn acties ook moeten denken over een aanpak op langere termijn.

In Nederland staat 6,54 procent van de winkelpanden leeg. De grootste leegstand was gemeten in Schiedam, waar het leegstandspercentage zelfs 25 procent is. Detailhandel Nederland, pleitte vorige maand ook voor een grote rol voor gemeenten. Volgens de organisatie zorgen niet alleen de economische crisis en de opkomst van online winkelen voor leegstand in winkelstraten, maar ook het beleid dat gemeenten voeren.

Leegstand
Locatus
ModeUnie
UNIZO