• Home
  • V1
  • Leads
  • Macintosh sluit shop-in-shops in meer formules niet uit

Macintosh sluit shop-in-shops in meer formules niet uit

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Om Scapino winkels aantrekkelijker te maken voor de consument en de beschikbare winkelruimte rendabeler in te vullen is het Nederlandse modeconcern Macintosh de samenwerking aangegaan met Aktiesport. De sportketen heeft

gisteren de eerste shop-in-shop geopend in het Scapino-filliaal in Bussum en binnenkort volgen er meer. COO Eric Coolens licht de samenwerking nader toe aan FashionUnited.

In
hoeveel Scapino winkels komt een Aktiesport shop-in-shop?

”In alle Scapino winkels. We gaan het concept stap-voor-stap uitbouwen en beginnen met een dertigtal winkels op korte termijn. Eind 2013 moet het concept in alle Scapino winkels doorgevoerd zijn.”

Waarom hebben jullie ervoor gekozen om met Aktiesport in zee te gaan?
”Om verschillende redenen. Ten eerste, omdat we met Aktiesport ons assortiment kunnen uitbreiden. Ons schoenenassortiment bestaat met name uit het merk Mountain Peak. We verkopen ook Nike en Adidas, maar dan de lagere posities. Ook is Scapino meer gericht op vrouwen met een modieus aanbod van schoenen, terwijl Aktiesport ook de functionele kant van sport bedient. Bovendien zitten we als je naar de doelgroep kijkt in dezelfde positie qua waarde, gevoel en aanbod, maar overlappen onze verzorgingsgebieden niet. Op heel veel Scapino-locaties was nog geen Aktiesport.”

Wat is het doel van de samenwerking?
”Uit de stresstest die we in 2011 in Scapino winkels hebben uitgevoerd om de impact in kaart te brengen van de veranderende aankooppatronen van consumenten is gebleken dat er locaties zijn in Nederland waar als er niets aan gedaan wordt, minder klanten zullen komen. Dat komt omdat er steeds meer besteld wordt op internet en die bestellingen overal afgehaald kunnen worden. Elke reden die een klant heeft om naar een winkel te komen, moeten we benutten. Daarom willen we de locatie attractiever maken door ons aanbod te verbreden en de bestaande vierkante meters rendabeler te maken door ons meer te richten op cross channelling.”

Jullie gaan de samenwerking volledig cross channel invullen. Hoe zit dat precies?
“De consument kan op touchscreen schermen alle andere artikelen via USG (het moederbedrijf van Aktiesport, red.) bestellen. In de toekomst kunnen consumenten via andere zuilen ook alle andere artikelen en maten van Scapino en Intreza online bestellen. Dat is een grote stap in onze cross channel benadering. Ook willen we het mogelijk maken om in alle Macintosh winkels online bestellingen op te halen. Op dit moment is dat al bij 30 procent van de online bestellingen mogelijk.”

Zijn jullie van plan om meer strategische samenwerkingen aan te gaan voor Scapino of andere formules?
”Dit is de eerste stap naar meer samenwerkingen. Het zou me absoluut niet verbazen als er meer shop-in-shops komen, ook in onze andere formules.”

Foto: Scapino
Aktiesport
Macintosh
Scapino