Lululemon houdt vast aan beschermende strategie
bezig met laden...
Echt ontspannen van alle yoga lijkt Lululemon niet geworden. Het merk diende een flink aantal octrooien in om de concurrentie af te schudden. Het gaat om kleine details: een sportbh met dunnere bandjes dan gebruikelijk, een korte broek met rits aan de achterkant.
Lululemons beschermende strategie bleek eerder succesvol. Het merk trof een schikking met Calvin Klein en met G-III. Hanesbrands deed echter moeilijker. Nadat Lululemon Handesbrands een brief had gestuurd met het verzoek te stoppen met de verkoop van gekopieerde tanktops, zei Hanesbrands dat het octrooi van Lululemon nergens op sloeg. Het hemd zou volgens Hanesbrands helemaal niet uniek zijn en de tekeningen van Lululemon 'vaag'. Handebrands diende vervolgens een aanklacht in tegen Lululemon. Hoe de zaak is opgelost willen de modemerken niet zeggen.
Dalende koers maakt Lululemon beschermender
Terwijl Lululemon de mode-items krampachtig wil beschermen, ziet het merk ook de concurrentie toenemen. De netto-omzet in het eerste kwartaal van 2014 steeg met 11 procent naar 384,6 miljoen dollar (285,4 miljoen euro), maar analisten hadden meer verwacht en de koers van het beursgenoteerde merk daalde met 15 procent. Het afgelopen jaar was de waarde van de aandelen van Lululemon al gehalveerd, vanwege de ophef met de doorschijnende yogabroeken. De kledingstukken werden uit de handel genomen en CEO Christine Day stapte op.
Naar verluid hebben bedrijven als Nike, Adidas en VF Corp. interesse in het yogamerk. De geruchten laaiden op toen oprichter Dennis 'Chip' Wilson bekend maakte meer controle over het bedrijf te willen. Wilson is in het bezit van 28 procent van de aandelen.