• Home
  • V1
  • Leads
  • Lidewij Edelkoort: De nomadische zomer van 2014

Lidewij Edelkoort: De nomadische zomer van 2014

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Nederlandse modebedrijven nemen de trends die Lidewij Edelkoort voorspelt, niet meer zo serieus. “Is het geloof in trends verdwenen? Steeds vaker hoor ik: ‘die kleur vind ik te wit’ of: ‘dit is te zwart’. En dan wordt er vervolgens met andere

kleuren gewerkt,” zegt trendforecaster Edelkoort tijdens de presentatie van haar visie op zomer 2014. “Maar het is een slecht idee om zo naar kleuren te kijken. Het gaat niet om jouw smaak of om mijn smaak.”

Het is

misschien wel de voorlopig laatste keer dat Lidewij Edelkoort haar visie op de toekomst presenteert in het Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam. “Over een half jaar wil ik in Arnhem staan.Tijdens de Mode Biënnale. En dan moet iedereen gelijk nog een dag blijven.”

Een dag extra in Arnhem blijven; als het aan de trendgoeroe ligt – die volgens eigen zeggen een enerverend jaar heeft gehad door haar deelname aan het tv-programma Zomergasten en het winnen van de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs – kan het allemaal. Door moderne technologie is het namelijk voor bijna niemand in de modebranche nog nodig naar kantoor te komen. Werken kan ook vanuit bed, aan de salontafel of vanuit een hotelkamer. “Niemand weet dat je niet op je werkplek zit. We krijgen een nomadischer bestaan, waarbij niets meer vast staat. Waarom zou je eigenlijk elke dag op dezelfde tijd eten of in de zomer niet eens op het balkon gaan slapen?”

‘Nomadism’ is het thema van de zomer van 2014. Het wordt een zomer met veel dessins – als jacquards, niet geprint, maar geweven in het materiaal – groteske kledingstukken met veel stof die wappert in de wind en de rugzak als nieuwe it-bag.

De nomadische levensstijl vertaalt Edelkoort naar twintig thema’s voor de mode: strandjutters, Berbers en Bedoeïenen, ontdekkingsreizigers, migranten – “het is nu onze beurt om te emigreren voor werk” – zwervers en straatmuzikanten, tirool, kamperen, matrozen, pelgrims, reizen met de geest, luxe bagage, anoniem door sluiers, circus, Afrika – “dat wordt echt een economische wereldspeler” – Aboriginals, hippies, zigeuners, caravans en stedelijk nomadisme. Soms worden de thema’s letterlijk vertaalt, voorspelt Edelkoort. Ze denkt aan safaripakjes, kaki uniformen en outdoor kledij met capes en capuchons. Ook ziet de trendforecaster ruwe materialen voor zich, net, linnen en ‘denim met fantasie’.

Van de strikblouse zijn we voorlopig nog niet af. Net als van het minimalisme, ondanks de nieuwe romantische stroming die ze eerder voorspelde. “Tegen het fantasiegeweld in zal het minimalisme standhouden. Er zijn merken als Céline die hier helemaal op gebaseerd zijn.” Een grote rol zal in de toekomst weggelegd zijn voor de sjaal. Het kledingstuk komt in alle thema’s terug. “Maar de sjaal zal zo groot zijn, dat het eigenlijk een nieuw kledingstuk wordt. Het kan een cape zijn, of een jurk. Ik weet nog niet bij welke afdeling je het in de winkel moet leggen.”

In de zomer van 2014 adviseert Edelkoort woestijnkleuren. “Beige is weer helemaal terug, ook in combinatie met denim.” Als accent kiest ze voor fel geel of voor de kleur rood van de Masai.

Een visie op de winkelstraat van de toekomst heeft Edelkoort ook. “De winkelstraat, tja, daar zullen we waarschijnlijk gaan wonen,” grapt ze. Mobiele winkels op wielen, marktkramen en fiets kioskjes ziet ze als de follow-up voor de pop-up store. Voor webshops zullen hybride vormen ontstaan, zoals fysieke ‘voel-winkels’, waarna de consument moet kopen op het net. “De winkelstraat van nu is saai, daar moet echt wat gebeuren. Het is altijd maar gewoon een rek met kleren.”

Yasmine Esser

Lidewij Edelkoort