• Home
  • V1
  • Leads
  • LFW: 'The show must go on'

LFW: 'The show must go on'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Temidden van modeontwerpers, vrienden, modeprofessionals en McQueen-fans heeft Sarah Brown, echtgenote van de Britse premier, London Fashion Week geopend met een minuut stilte ter herinnering aan de onlangs overleden Alexander

McQueen. De voorzitter van de British Fashion Council (BFC), Harold Tilman, sprak warm over de getalenteerde ontwerper. Hij noemde hem een 'genie' en 'een van de lichtende voorbeelden van Londen'. Ondanks het overlijden van McQueen zei Brown: "Ik twijfel er niet aan dat dit een creatieve en inspirerende Fashion Week zal worden."

Dit seizoen presenteerde de BFC meer dan 200 labels op de vakbeurs en vonden er 68 modeshows plaats. Hoogtepunten van de week waren onder anderen Fashion Fringewinnaar Jena.Theo, Topshop Unique, Mark Fast, Henry Holland, Matthew Williamson en Burberry Prosum. Daarnaast kozen diverse labels er voor hun nieuwe collecties niet op de beurs, maar in de showroom te laten zien. Zoals eerder dit jaar tijdens de modeweek in Milaan ook te zien was, zijn showrooms een goede locatie om kopers de ontwerpen van dichtbij te tonen en hen stukken te laten zien die werkelijk in productie genomen gaan worden. Zonder de hoge kosten van een modeshow.

Ontwerpersduo Jena.Theo, door Donatella Versace gekroond tot winnaars van Fashion Fringe 2009, haalde inspiratie uit de stomme film, het Franse verzet en de glamour van de fifties, en maakte voor de collectie voor komend najaar gebruik van 3D-effecten. Ze spelen met silhouetten en negatieve ruimte en creëren daarmee nieuwe vormen. De show van Topshop Unique werd beschouwd als een van de beste tot nu toe. De styling werd gedaan door Katie Grand van LOVE Magazine, het thema 'Europese wildernis' werd in de gehele collectie doorgevoerd en gevangen in een fantasierijk verhaal vol stukken die de hebzucht opwekken. De belangrijkste ontwerpen: jackjes en jassen in camouflagekleuren, die uit veel lagen waren opgebouwd.

In het jaar dat het zijn 115de verjaardag viert, keerde het Britse luxelabel label Daks terug naar de London Fashion Week, net als het andere Britse merk, Burberry Prosum. Voor de strakgesneden ontwerpen, geïnspireerd op militaire kleding, werd gebruik gemaakt van de eigen Daksruit en de Prince of Walesruit. Ontwerper Mark Fast werkte met gelaagde draperieën en ragfijne breisels en koos opnieuw niet voor modellen met maatje XXS, maar voor 'echte' modellen die de pastelkleurige sets en bijpassende maillots showden. House of Holland presenteerde bonte en in felle kleuren bedrukte beenbekleding. Dit was het eerste digitale modeprogramma ter wereld - veel shows waren via streaming video live online te volgen - en daarmee maakte de British Fashion Council de London Fashion Week toegankelijk voor liefhebbers in de hele wereld. Meer dan 40 ontwerpers toonden hun modeshow ook online, waaronder Burberry Prosum, dat dinsdag in 3D te zien was.

Het economische klimaat lijkt te verbeteren en Londen krijgt nog steeds een geweldige oppepper van de Fashion Week. Het evenement - dat tweejaarlijks plaatsvindt - stimuleert de economie van de hoofdstad met meer dan 30 miljoen pond en haalt voor meer dan 100 miljoen pond aan orders binnen. De verwachting is dat meer dan 5000 inkopers en media van over de hele wereld bereikt worden, waardoor de London Fashion Week zijn belangrijke plaats op de internationale modekalender behoudt. Het is de plaats waar opkomende ontwerpers zoals Alexander McQueen de gelegenheid krijgen om zichzelf te ontdekken en om te experimenteren.

Onlangs werd bevestigd dat de herfst/wintercollectie 2010 van McQueen op 9 maart as. in een besloten show tijdens de Paris Fashion Week getoond zal worden.

Van onze correspondent in Londen

Foto: Topshop Unique

London Fashion Week