Levi Strauss & Co: ‘Last van hoge kosten in 2011’
bezig met laden...
L
"Onz
Positief nieuws is volgens het Amerikaanse modebedrijf dat de brutowinst in het fiscale jaar dat eindigde op 27 november 2011, wel steeg. De brutowinst werd verhoogd naar 2.292 miljoen dollar (1.726 miljoen euro), 69 miljoen dollar meer dan een jaar eerder. Over het boekjaar 2010 kwam de winst voor aftrekking van belastingen uit op 2.223 miljoen dollar (1.674 miljoen euro). Dat er meer kledingstukken werden verkocht komt volgens het bedrijf doordat het merk Levi's en door het goedlopende wereldwijde verkoopnetwerk. In Azië ging het het beste met Levi's; het bedrijf rapporteerde hier een groei van 6 procent. In Amerika groeide Levi's met 4 procent en ook in Europa werd meer verkocht, zo'n 2 procent.
De brutowinst in het vierde kwartaal was 624 miljoen dollar (470,1 miljoen euro). In dezelfde periode in 2010 was dat iets meer; 647 miljoen dollar (487,4 miljoen euro). De netto-opbrengsten stegen in het laatste kwartaal van het jaar met 4 procent. Flinke tegenvaller voor Levi Strauss & Co was de nettowinst in het laatste kwartaal. In 2011 kwam dit uit op 44 miljoen dollar, een jaar eerder was dat nog 86 miljoen dollar. De operationele inkomsten voor het vierde kwartaal daalden van 119 miljoen dollar in 2010 naar 92 miljoen dollar. Reden is volgens het modebedrijf de daling van de brutomarge.
Het komende jaar: gewoon zo doorgaan |
CEO Chip Bergh blijft positief. Volgens hem heeft Levi's Strauss & Co het goed gedaan, in het licht van stevige kosten en de economische tegenwind. Gewoon zo doorgaan, is zijn redenering voor het komende jaar. "We bouwen verder aan onze sterke merken en willen innoveren. Het verbeteren van de winstgevendheid moet duurzame groei op lange termijn leveren."
De modeformules van Levi Strauss & Co worden in warenhuizen, multi-brandstores, webshops en franchisewinkels in meer dan 110 landen. Het bedrijf heeft 499 eigen winkels in 31 landen. Vanaf afgelopen zomer voert Levi's een wereldwijde strategie op het gebied van marketing en zijn de collecties in alle markten hetzelfde.