• Home
  • V1
  • Leads
  • Koerswijziging voor PPR: volledige focus op luxemode

Koerswijziging voor PPR: volledige focus op luxemode

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Franse modeconcern PPR komt steeds dichter bij zijn doel om zich volledig te gaan concentreren op luxe- en sportmode. De Franse meubelretailer Conforama werd in 2011 verkocht, in juli gingen de laatste aandelen van distributiedivisie

CFAO onder de hamer en eerder deze week werd bekend gemaakt dat Redcats, waar postorderbedrijven La Redoute, Cyrillus en Vertbaudet onder vallen, in de etalage gaat. Vandaag gaat de raad van bestuur van PPR om de tafel gaat zitten om ook de mogelijkheden voor de verkoop van muziek- en boekenketen Fnac te onderzoeken.

De

koerswijziging van PPR werd een aantal jaar geleden in gang gezet. Het bedrijf wil zich volledig gaan richten op luxe- en sportmerken vanwege de groeipotentie van de sector. Ook wil PPR zijn concurrentiepositie versterken ten opzichte van het Zwitserse Richemont, eigenaar van Chloé, Net-A-Porter en Cartier, en rivaal LVMH, dat met Louis Vuitton, Dior en Givenchy het grootste luxeconcern ter wereld is. PPR is al eigenaar van modehuizen als Gucci, Yves Saint Laurent, Balenciaga, Bottega Venetta, Stella McCartney en Alexander McQueen en sportmerk Puma en kan met het geld dat de verkoop van Conforama en CFAO aandelen heeft opgeleverd en dat de verkoop van La Redoute en mogelijk ook Fnac op zal leveren zijn portfolio nog verder uitbreiden.

Afgelopen week kwamen PPR en LVMH al lijnrecht tegenover elkaar te staan toen Raf Simons, de nieuwe hoofdontwerper van Dior, en Hedi Slimane, de nieuwe hoofdontwerper van Yves Saint Laurent, hun eerste collecties presenteerden tijdens de Fashion Week in Parijs. Een strijd die tot nu toe gewonnen lijkt door LVMH. Terwijl Slimane’s debuut lovend werd ontvangen door de pers, werd Slimane fel bekritiseert omdat zijn collectie niet vernieuwend genoeg zou zijn. Ook haalde het modehuis zich de woede op de hals met een streng persbeleid voor de show en door journalisten een staanplaats te geven om ruimte te maken voor de velen Hollywoodsterren die op de show waren afgekomen. Cathy Horyn, journalist van de New York Times, kreeg zelfs geen uitnodiging en moest haar kritiek op de collectie ontgelden met beledigingen van Slimane en het verwijt dat zij een dubbele agenda zou hebben als pr-vrouw voor Simons.

Fnac is de laatste retailer onder de vleugels van PPR die niet gespecialiseerd is in mode, maar het bedrijf onder de hamer gooien kan volgens analisten nog lastig worden. De omzet en winst zijn de afgelopen jaren flink geraakt door muziekpiraterij en de concurrentie van internet. Zo daalde de omzet over 2011 3,2 procent naar 4,2 miljard euro ten opzichte van een jaar eerder.

PPR riskeert ook de kans om weerstand te krijgen van de Franse overheid als er banen verloren gaan bij een potentiële overname. De regering probeert met man en macht de groeiende werkeloosheid in de kiem te smoren en voert de druk op bedrijven om banen te behouden op. De Franse minister van arbeid Michel Sapin liet maandag weten dat hij PPR’s beslissing om Fnac in de verkoop te zetten en de mogelijke impact op banen nauwlettend in de gaten te houden. Op de beurs werd al wel goedkeurend gereageerd op het nieuws. De aandelenkoers van PPR is sinds de bekendmaking van de mogelijke verkoop van Fnac 3 procent gestegen.

PPR, dat voor 40 procent in handen is van miljardair François Pinault, is actief in 120 landen en behaalde een omzet van 12,2 miljard euro over 2011. Het bedrijf heeft 47.000 werknemers in dienst. Fnac, dat outlets heeft in Brazilië, Italië, Spanje, Zwitserland en België, heeft 18.000 werknemers in dienst, waarvan 12.000 in Frankrijk.

PPR