Koerswijziging voor PPR: volledige focus op luxemode
bezig met laden...
De
Afgelopen week kwamen PPR en LVMH al lijnrecht tegenover elkaar te staan toen Raf Simons, de nieuwe hoofdontwerper van Dior, en Hedi Slimane, de nieuwe hoofdontwerper van Yves Saint Laurent, hun eerste collecties presenteerden tijdens de Fashion Week in Parijs. Een strijd die tot nu toe gewonnen lijkt door LVMH. Terwijl Slimane’s debuut lovend werd ontvangen door de pers, werd Slimane fel bekritiseert omdat zijn collectie niet vernieuwend genoeg zou zijn. Ook haalde het modehuis zich de woede op de hals met een streng persbeleid voor de show en door journalisten een staanplaats te geven om ruimte te maken voor de velen Hollywoodsterren die op de show waren afgekomen. Cathy Horyn, journalist van de New York Times, kreeg zelfs geen uitnodiging en moest haar kritiek op de collectie ontgelden met beledigingen van Slimane en het verwijt dat zij een dubbele agenda zou hebben als pr-vrouw voor Simons.
Fnac is de laatste retailer onder de vleugels van PPR die niet gespecialiseerd is in mode, maar het bedrijf onder de hamer gooien kan volgens analisten nog lastig worden. De omzet en winst zijn de afgelopen jaren flink geraakt door muziekpiraterij en de concurrentie van internet. Zo daalde de omzet over 2011 3,2 procent naar 4,2 miljard euro ten opzichte van een jaar eerder.
PPR riskeert ook de kans om weerstand te krijgen van de Franse overheid als er banen verloren gaan bij een potentiële overname. De regering probeert met man en macht de groeiende werkeloosheid in de kiem te smoren en voert de druk op bedrijven om banen te behouden op. De Franse minister van arbeid Michel Sapin liet maandag weten dat hij PPR’s beslissing om Fnac in de verkoop te zetten en de mogelijke impact op banen nauwlettend in de gaten te houden. Op de beurs werd al wel goedkeurend gereageerd op het nieuws. De aandelenkoers van PPR is sinds de bekendmaking van de mogelijke verkoop van Fnac 3 procent gestegen.
PPR, dat voor 40 procent in handen is van miljardair François Pinault, is actief in 120 landen en behaalde een omzet van 12,2 miljard euro over 2011. Het bedrijf heeft 47.000 werknemers in dienst. Fnac, dat outlets heeft in Brazilië, Italië, Spanje, Zwitserland en België, heeft 18.000 werknemers in dienst, waarvan 12.000 in Frankrijk.