• Home
  • V1
  • Leads
  • JBC ontvangt Cradle to Cradle certificaat

JBC ontvangt Cradle to Cradle certificaat

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Belgische kledingbedrijf JBC is de eerste Belgische retailer die het ‘Cradle to Cradle-certificaat’ heeft ontvangen. Tijdens de persconferentie op dinsdag 7 oktober werd het certificaat overhandigd door Hein van Tuijl, operationeel directeur van EPEA Nederland. Zijn bedrijf is door het Cradle

to Cradle Products Innovation Institute benoemd als beoordelingsinstantie voor Cradle to Cradle (C2C) certificering. De nieuwe sportcollectie ‘Revive’ van JBC is volledig geproduceerd op een duurzame manier. “We wilden een collectie op de markt brengen die nog beter recycleerbaar is,” aldus CEO Bart Claes.

C2C is een businessmodel met als doel producten te ontwerpen die van begin tot eind veilig, gezond, recycleerbaar en van hoge kwaliteit zijn. Het gaat hierbij om het sluiten van de materialenkringloop. Dat wil zeggen dat productie en consumptie geen schade brengen aan het milieu. De onderneming heeft gekozen voor een sportcollectie, omdat deze nog niet in het assortiment lag. Voor dit project ging JBC de samenwerking aan met Team Energy, het project van Golazo waarbij topatleten, ex-atleten, topcoaches en toekomstige topsporters met elkaar in aanraking komen. Voor de campagne van Revive staan onder andere Sven Nys en Kim Clijsters model. Claes is van mening dat zijn bedrijf een voorbeeldfunctie heeft die de consument bekend kunnen maken met duurzame kleding.

JBC is eerste Belgische onderneming met een certificaat voor duurzaam ondernemen

JBC heeft voor het handhaven van dit beleid een speciale functie in het leven geroepen: de Corporate Social Responsability (CSR) manager. Deze taak is gegeven aan Griet Cattaert. “Duurzaam produceren is nodig want grondstoffen worden steeds schaarser en er is steeds meer afval en toenemende vervuiling. C2C onderscheidt zich van andere duurzaamheidsprogramma’s, omdat het niet enkel de negatieve invloed wil reduceren, maar juist ook een meerwaarde wil creëren voor mens en milieu door kwalitatief goed ontworpen producten,” aldus Cattaert.

Twee certificaten met betrekking tot cradle to cradle werden uitgereikt. Een voor het biologische proces en een voor het technische proces. Van de dertien kledingstukken uit de Revive collectie zijn elf ontworpen voor de biologische cyclus. Hierin worden gebruikte materialen, na recycling in nieuwe producten via compostering teruggebracht in de biosfeer. Om dit te kunnen realiseren is enkel gebruik gemaakt van bio-katoen, bio-garen en katoenen labels – die in de broek de maat en wastemperatuur aangeeft. De twee overige kledingstukken zijn gebruikt voor de technologische cyclus. De materialen kunnen technisch verwerkt worden en vervolgens weer als grondstof gebruikt worden. Zo is de cirkel, die van belang is bij C2C, rond. Volgens Claes zal het niet bij deze duurzame collectie blijven. Natuurlijk wordt eerst gekeken hoe de kledingstukken aanslaan bij de consument.

De Belgische onderneming is al een langere tijd op zoek naar de juiste manier om duurzaam te handelen. “JBC stelt als familiebedrijf de mens centraal. Duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen is heel belangrijk voor ons. Het mooie aan duurzaam ondernemen is telkens nieuwe grenzen opzoeken. Alles draait om het evenwicht tussen sociale belangen, het milieu en financieel economische resultaten,” vertelt Claes. De laatste drie punten worden door het bedrijf ook wel beschouwd als de drie P’s – People, Planet, Profit. Als voorbeeld hiervan hanteert JBC een zogeheten code of conduct bij zijn leveranciers en producenten. Het gaat hierbij om afspraken die onder andere zorgen dat de kledingstukken op een milieuvriendelijke manier gemaakt worden. De producenten krijgen een lijst met verboden chemische stoffen, die ze absoluut niet mogen gebruiken. Het label ziet er dan ook streng op toe dat deze afspraken worden nageleefd.

JBC is een Belgische kledingketen met 136 winkels in België en Luxemburg. Het bedrijf boekt een jaaromzet van 325 miljoen euro en is na C&A en H&M de derde grootste modeketen van België. In kinderkleding is JBC marktleider in eigen land. Het bedrijf werd in 1975 opgericht door Jean Baptiste Claes. In 2004 gaf hij het roer over aan zijn kinderen Bart en Ann Claes.

JBC