JBC ontvangt Cradle to Cradle certificaat
bezig met laden...
JBC is eerste Belgische onderneming met een certificaat voor duurzaam ondernemen
JBC heeft voor het handhaven van dit beleid een speciale functie in het leven geroepen: de Corporate Social Responsability (CSR) manager. Deze taak is gegeven aan Griet Cattaert. “Duurzaam produceren is nodig want grondstoffen worden steeds schaarser en er is steeds meer afval en toenemende vervuiling. C2C onderscheidt zich van andere duurzaamheidsprogramma’s, omdat het niet enkel de negatieve invloed wil reduceren, maar juist ook een meerwaarde wil creëren voor mens en milieu door kwalitatief goed ontworpen producten,” aldus Cattaert.
Twee certificaten met betrekking tot cradle to cradle werden uitgereikt. Een voor het biologische proces en een voor het technische proces. Van de dertien kledingstukken uit de Revive collectie zijn elf ontworpen voor de biologische cyclus. Hierin worden gebruikte materialen, na recycling in nieuwe producten via compostering teruggebracht in de biosfeer. Om dit te kunnen realiseren is enkel gebruik gemaakt van bio-katoen, bio-garen en katoenen labels – die in de broek de maat en wastemperatuur aangeeft. De twee overige kledingstukken zijn gebruikt voor de technologische cyclus. De materialen kunnen technisch verwerkt worden en vervolgens weer als grondstof gebruikt worden. Zo is de cirkel, die van belang is bij C2C, rond. Volgens Claes zal het niet bij deze duurzame collectie blijven. Natuurlijk wordt eerst gekeken hoe de kledingstukken aanslaan bij de consument.
De Belgische onderneming is al een langere tijd op zoek naar de juiste manier om duurzaam te handelen. “JBC stelt als familiebedrijf de mens centraal. Duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen is heel belangrijk voor ons. Het mooie aan duurzaam ondernemen is telkens nieuwe grenzen opzoeken. Alles draait om het evenwicht tussen sociale belangen, het milieu en financieel economische resultaten,” vertelt Claes. De laatste drie punten worden door het bedrijf ook wel beschouwd als de drie P’s – People, Planet, Profit. Als voorbeeld hiervan hanteert JBC een zogeheten code of conduct bij zijn leveranciers en producenten. Het gaat hierbij om afspraken die onder andere zorgen dat de kledingstukken op een milieuvriendelijke manier gemaakt worden. De producenten krijgen een lijst met verboden chemische stoffen, die ze absoluut niet mogen gebruiken. Het label ziet er dan ook streng op toe dat deze afspraken worden nageleefd.
JBC is een Belgische kledingketen met 136 winkels in België en Luxemburg. Het bedrijf boekt een jaaromzet van 325 miljoen euro en is na C&A en H&M de derde grootste modeketen van België. In kinderkleding is JBC marktleider in eigen land. Het bedrijf werd in 1975 opgericht door Jean Baptiste Claes. In 2004 gaf hij het roer over aan zijn kinderen Bart en Ann Claes.