• Home
  • V1
  • Leads
  • Jaaromzet Supergroup stijgt 19,6 procent, koers daalt

Jaaromzet Supergroup stijgt 19,6 procent, koers daalt

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De Supergroup, het Britse moederbedrijf van Superdry, heeft over boekjaar 2013-2014 een sterke omzetplus van 19,6 procent naar 431 miljoen pond (524 miljoen euro) gerapporteerd. De omzet in eigen winkels nam 17,7 procent toe en de groothandelomzet steeg 23,5 procent. Maar de jaarwinst

zal naar verwachting aan de onderkant van de prognose uitkomen vanwege tegenvallende verkoopcijfers in het vierde kwartaal.

De omzet liep in de drie maanden tot 26 april 3,1 procent terug. Naar eigen zeggen werd de verkoop beïnvloed door de late viering van Pasen. Ook speelde mee dat Superdry in dezelfde periode vorig jaar extra omzet maakte door een deel van de voorraad met korting te verkopen via eBay. Zonder die extra verkoop meegerekend, daalde de kwartaalomzet 1,3 procent. Dit jaar besloot de retailer geen afgeprijsde kleding te verkopen via de online marktplaats, waardoor de brutomarge verbeterde ten opzichte van vorig jaar.

Analisten voelden de tegenvallende verkoop al langer op de beurs

De aandelenkoers van de Supergroup daalde 14 procent na de bekendmaking van de cijfers. In april kelderden de aandelen al eerder met 20 procent. “De prijs van een Supergroupaandeel was de de laatste tijd al bijzonder zwak, alsof er iets mis was met de huidige verkoop. De cijfers bevestigen vandaag dat de verkoop inderdaad teleurstellend is geweest,” aldus een analist van The Guardian.

Hoewel CEO Julian Dunkerton toegeeft dat de Supergroup nog steeds kampt met een uitdagend retailklimaat, kijkt hij tevreden terug op afgelopen jaar. “We hebben een solide prestatie kunnen leveren terwijl we bezig waren met de transformatie naar een nieuw distributiecentrum en de implementatie van een nieuw merchandising managementsystreem,” aldus de topman.

Voor komend jaar staan nieuwe winkelopeningen in Europa gepland

Dunkerton is optimistisch over het nieuwe jaar vanwege de ‘bemoedigende reacties’ die de retailer tot nu toe kreeg op de nieuwe herfst/wintercollectie en de nieuwe winkelopeningen in Europa die op de planning staan. “(...) Ik heb vertrouwen in ons vermogen om de groeistrategie waar te maken,” aldus de CEO.

Momenteel heeft Superdry 516 eigen winkels, shop-in-shops en franchisevestigingen. Afgelopen jaar opende het bedrijf ruim 9.200 vierkante meter nieuwe winkelruimte. Ook zijn er nieuwe franchisewinkels bijgekomen in Frankrijk, India, Tsjechië, Italië en Indonesië. Het modebedrijf is in 17 landen aanwezig met een webshop.

Superdry
SuperGroup