Internet belangrijke bron van modeadvies

Vrienden , tijdschriften en televisieprogramma's als Passion for Fashion en What not to wear van de Engelse Trinny & Susannah hebben het nakijken. Consumenten wenden zich steeds meer tot internet als het gaat om advies over producten en diensten. Dat blijkt uit

Internet belangrijke bron van modeadvieshet onderzoek "When did we start trusting strangers?" dat media- en communicatieadviesbureau Universal Media onlangs deed. Voor het onderzoek werden 17.000 internetgebruikers uit 29 landen, waaronder Nederland, ondervraagd om duidelijkheid te krijgen over de groei van aanbevelingen door consumenten op internet.

 

Wat bleek? Consumenten baseren hun keus niet meer vooral op experts, reclame of traditionele media, maar gaan af op de mening van mensen op het net. Het aantal mensen dat online een melding geeft is dan ook in korte tijd verdubbeld: in 2006 was dat nog 30 procent van de gebruikers, in 2008 al 60 procent. 28 procent daarvan gaat weer over merken en producten. In totaal heeft meer dan 45 procent van de consumenten online een opinie over nieuwe schoenen of kleding gegeven, meer dan 35 procent zocht naar meningen van anderen en meer dan 60 procent acht zich een beïnvloeder op dit gebied. "Merken moeten deze mensen zien te bereiken aangezien zij het belangrijkste geluid zijn in de beïnvloedingseconomie.

De experts in oude media worden vervangen door de consument en iedereen die een mening en een computer heeft kan hier aan mee doen," zegt Menno van der Steen van Universal Media. "Sociale media kunnen niet langer genegeerd worden: zij zijn een belangrijke bron geworden voor meningen over merken en producten die grote invloed kunnen hebben op de publieke opinie." Universal Media is onderdeel van de Interpublic Group (IPG) en heeft in Nederland vestigingen in Amstelveen en Arnhem. Het bedrijf geeft media- en communicatieadvies aan klanten zoals Coca-Cola, Microsoft, Specsavers, O'Neill, Bacardi, T for Telecom, Dr. Oetker, Florius, MasterCard, Loyalis, Haribo, Wyeth en Praxis.

Beeld: Trinny en Susannah

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN