Insidersgids voor London Fashion Week AW11
bezig met laden...
‘s werelds broeinest voor creativiteit is, terecht versterkt en breed uitgemeten in de media. De ambassadeurs van het British Fashion Council, van de vrouw van de Britse premier tot ontwerpers zoals Anya Hindmarch, bezingen in alle toonaarden de unieke waarde van Britse merken en hun rol in een voortdurend competitieve markt. Maar natuurlijk is er ook een keerzijde. Tegenover ieder merk dat op de catwalks wordt geprezen, dat de pagina’s van de Vogue siert en door de modepers in het zonnetje wordt gezet, staan ook een handjevol merken die vergeefs proberen te overleven in een genadeloze industrie. Ondanks voortdurende positieve versterkingen van de trendsetters van de goede smaak slagen zij er niet in het hoofd boven water te houden. Aan het einde van de dag zijn de succesvolle merken de merken die verkopen, verkopen en nog eens verkopen. En dat brengt ons weer bij LFW waar alle nieuwe seizoenscollecties worden geïntroduceerd en die, naar we hopen, vooral aan de inkopers worden verkocht die hun winkels en boetieks volgend seizoen met heel veel designproducten van Engelse makelij zullen vullen.
Wat was er voor nieuws in de herfst/winter 2011? Om te beginnen waren de locaties paradoxaal genoeg groter en imposanter dan ooit. Vivienne Westwood presenteerde haar collectie in het Royal Courts of Justice, Old Billingsgate Market is de nieuwe thuishaven voor Topshop’s New Generation (NEWGEN), Somerset House het hoofdkwartier van de British Fashion Council en Hyde Park een glorieuze locatie voor het Britse label Burberry. Er kwamen meer dan 5000 bezoekers voor wat in feite een modevakbeurs voor genodigden is. De slotdag van LFW is geheel gewijd aan mannenkleding, met dit seizoen maar liefst veertien modeshows en zeven presentaties. Naast de belangrijkste damesmodeshows zijn er ook veel activiteiten die niet op het reguliere programma staan; van On/Off tot Vauxhall Fashion Scout. Ook hebben diverse merken hotelsuites geboekt, omdat zij hun collectie liever privé presenteren en zo profiteren van de in de stad aanwezige kopers. Heel veel inkopers van prestigieuze boetieks houden er bovendien niet van om op een modevakbeurs te kopen,
omdat ze niet willen dat anderen zien wat zij inkopen.
Tijdens LFW worden 65 modeshows en 45 salons en presentaties gehouden. De meest gewilde kaartjes zijn voor de shows van Giles, Christopher Kane en Burberry. Giles Deacon showde jurken met fresco prints, voorschootjes, aansluitende corselets en avondjaponnen met veren en leer, allemaal met een Victoriaans tintje. Een ding is zeker, de show was het bewijs dat de Engelse mode voorop loopt als het om creativiteit gaat.
Christopher Kane had deze week meer succes. Niet alleen door zijn show – waarover hij opmerkte dat hij geen zin meer had om alleen maar decoratieve kleding te ontwerpen, hij opteert nu voor een meer steriele benadering – maar ook omdat modehuis Versace, waarvoor hij nu ontwerpt, heeft aangekondigd dat ze hun licentie weer in huis hebben genomen. De komende seizoenen zal hij, zowel voor zijn eigen merk als dat van Versace, zeker in waarde stijgen.
De Canadese ontwerper Erdem borduurde voort op verfachtige prints voor zijn najaarscollectie. Achter de schermen zag het er weelderig en verrassend uit, maar op de catwalk was het minder indrukwekkend vanwege de vele cocktaillijnen. Samantha Cameron, die op de eerste rij zat, maakte een opmerking over de graatmagere modellen waarop zich op internet een verhitte discussie ontspon over maatje 32. Waarom zou Erdem's castingbureau voor zulke dunne modellen hebben gekozen, terwijl veel andere ontwerpers juist met modellen werken van wie de lengte/gewicht proporties normaler zijn. Erdem zelf wilde geen commentaar geven.
De BFC omarmde dit seizoen de technologie met videopresentaties voor degenen die het modespektakel niet zelf konden bijwonen. Iedere dag werden in de Londense metro op videoschermen live streams en twitterfeeds getoond met hoogtepunten uit de London Fashion Week. Op een scherm op het binnenhof van Somerset House, werden eveneens hoogtepunten getoond voor degenen die het weer trotseerden.
Ondanks alle journalisten, tamtam, tweets, Facebook pagina’s en aandacht die Londen dit seizoen kreeg, zullen de kledingstukken pas in september in de winkels liggen. Tot die tijd is het interessant te zien hoe het grote publiek zich door de Britse catwalks laat inspireren. Ook benieuwd wat er in Milaan en Parijs gebeurt, nu daar zoveel andere Britten aan het roer van de diverse modehuizen staan.
Van onze correspont in Londen
Foto's: Burberry AW11, Giles Deacon AW11