Innoverend beleid maakt Modemuseum Hasselt populair
bezig met laden...
Modemuseum Hasselt wil zich onderscheiden
Door de erkenning van de provincie wordt het beleid van Ramaekers gestimuleerd. “We kunnen nu iets extra's doen.” Het huidige budget van het Modemuseum Hasselt bedraagt 650.000 tot 700.000 euro. Voor de erkenning was de subsidie 12.500 euro per jaar. Nu geeft de provincie Limburg 100.000 euro per jaar, dat scheelt 15 procent van het budget. “Het lijkt misschien niet veel in vergelijking met bijvoorbeeld het Modemuseum in Antwerpen, maar voor ons zijn alle kleine beetjes mooi meegenomen. Ik vind het extra mooi dat wij dit bedrag krijgen, terwijl de overheden overal op besparen,” vertelt Ramaekers. Wederom wordt de vergelijking gemaakt met Modemuseum Amtwerpen. Ondanks dat het museum in Antwerpen veel groter is – met een groter budget en en groter tentoonstellingsoppervlakte –, doet het modemuseum in Hasselt niet onder qua bekendheid. Volgens Ramaekers is Modemuseum Hasselt het tweede bekendste van heel België. “Wij willen ons wel gaan onderscheiden. Antwerpen linkt veel met de modeacademie in dezelfde stad. Onze focus ligt meer op historische achtergronden met grote namen uit de modegeschiedenis: voornamelijk ontwerpers uit de euregio. Zo hebben we tentoonstellingen gedaan van onder andere Balmain. In de toekomst proberen we samen te werken met jonge ontwerpers door middel van FAB en samenwerkingen met de modevakscholen.”
Het perspectief voor de toekomst is zeer positief. Het museum wil volgens Ramaekers vaste en tijdelijke tentoonstellingen laten zien. Te beginnen met de Paul Smith- tentoonstelling. “ Deze expo trok in het design Museum in Londen meer dan 113.000 bezoekers. We zijn de enige locatie op het Europese vasteland waar de expo naartoe gaat op dit moment, want na ons zal ze doorreizen naar Singapore en Tokio. De expo geeft een inkijk in de fascinerende wereld van één van de grootste Britse ontwerpers aller tijden. De expo ‘Hallo, Mijn naam is Paul Smith’ zal ook een heel stuk groter zijn dan in Londen (400 vierkante meter) en vooral op onze vraag nog meer mode bevatten. Paul Smith is enorm betrokken bij het project en maakt speciaal voor ons de keuzes van alle silhouetten zelf.” De tentoonstelling is te bezoeken vanaf 30 januari 2015.
Op de grote foto: Paul Smith