• Home
  • V1
  • Leads
  • Indiase markt open voor multibrand retailers

Indiase markt open voor multibrand retailers

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De Indiase overheid heeft buitenlandse multibrand retailers toegestaan om toe te treden tot de Indiase markt. Voorwaarde is wel dat de buitenlandse bedrijven niet meer dan 51 procent van de aandelen in handen mogen hebben.

Voorheen was het voor niet-Indiase bedrijven alleen mogelijk om als groothandel actief te zijn in het land.

De

crux in het verhaal: Indiase staten mogen zelf beslissen of ze de regeling invoeren. En niet elke deelstaat van India is volgens Anand Sharma, minister van Handel, gelukkig met het besluit van de regering. Zo heeft de staat Bihar al laten weten niets voor het 'suicidale' plan te voelen, omdat het slecht zou zijn voor de lokale boeren. Sharma: "Er zijn staten die hun bedenkingen hebben, maar modernisering van de detailhandel is echt nodig. De nieuwe regeling zal nieuwe banen scheppen."

De AEPC, sinds 1978 de officiële instantie van kledingexporteurs in India, is blij met het besluit om multibrand retailers toe te staan in India. "Het is een win-win situatie," zegt voorzitter A Sakthivel. “Zelfs voor de kleine en middelgrote ondernemingen is dit een goede ontwikkeling. Uiteindelijk krijgen consumenten meer keuzes en zullen ze producten kopen tegen betere prijzen."

In januari dit jaar besloot de regering al om monobrand retailers toe te laten in India. Was het voor buitenlandse monobrand retailers voorheen enkel toegestaan om een meerderheidsbelang van 51 procent te hebben in een bedrijf, nu is dat verhoogd naar 100 procent eigendom. De buitenlandse bedrijven die zich in India willen settelen moeten hun detailhandelproducten verkopen onder een merknaam, dezelfde merknaam die ze internationaal gebruiken. Ook is de eis gesteld dat buitenlandse ondernemingen Indiase leveranciers moeten inzetten voor tenminste dertig procent van hun toeleveringen.Voor internationale spelers in de modebranche als Adidas, Louis Vuitton en Gucci, betekent het dat zij hun Indiase partners kunnen uitkopen en hun Indiase activiteiten volledig in eigen hand kunnen nemen.

Foto: Het Franse modehuis Hermès lanceerde vorig jaar een sari voor de Indiase markt

India