Indiase markt open voor multibrand retailers
bezig met laden...
De
De AEPC, sinds 1978 de officiële instantie van kledingexporteurs in India, is blij met het besluit om multibrand retailers toe te staan in India. "Het is een win-win situatie," zegt voorzitter A Sakthivel. “Zelfs voor de kleine en middelgrote ondernemingen is dit een goede ontwikkeling. Uiteindelijk krijgen consumenten meer keuzes en zullen ze producten kopen tegen betere prijzen."
In januari dit jaar besloot de regering al om monobrand retailers toe te laten in India. Was het voor buitenlandse monobrand retailers voorheen enkel toegestaan om een meerderheidsbelang van 51 procent te hebben in een bedrijf, nu is dat verhoogd naar 100 procent eigendom. De buitenlandse bedrijven die zich in India willen settelen moeten hun detailhandelproducten verkopen onder een merknaam, dezelfde merknaam die ze internationaal gebruiken. Ook is de eis gesteld dat buitenlandse ondernemingen Indiase leveranciers moeten inzetten voor tenminste dertig procent van hun toeleveringen.Voor internationale spelers in de modebranche als Adidas, Louis Vuitton en Gucci, betekent het dat zij hun Indiase partners kunnen uitkopen en hun Indiase activiteiten volledig in eigen hand kunnen nemen.
Foto: Het Franse modehuis Hermès lanceerde vorig jaar een sari voor de Indiase markt