• Home
  • V1
  • Leads
  • Hugo Boss vol zelfvertrouwen na omzet- en winststijging

Hugo Boss vol zelfvertrouwen na omzet- en winststijging

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Economische malaise? Voor Hugo Boss was 2011 het beste jaar uit de geschiedenis van het merk. Omzet en winst bereikten beide een hoogtepunt, ook in Europa. CEO Claus-Dietrich Lahrs: "We hebben in 2012 ook een goede start gemaakt."

In

november vorig jaar verhoogde het Duitse merk Hugo Boss al de omzetverwachting. "We zijn er van overtuigd dat we onze verwachtingen over de omzet en winst van 2011 kunnen waarmaken," zei CEO Lahrs toen al vol vertrouwen. Het Duitse modebedrijf wil nu een omzet van 3 miljard euro over drie jaar, tegen 2,5 miljard in eerdere voorspellingen.

Het modebedrijf is al hard op weg om die wens in vervulling te laten gaan. In totaal boekte het modemerk over heel 2011 een omzet van 2,1 miljard euro, een groei van 19 procent. De netto-winst bedroeg in 2011 284 miljoen euro. Vooral Aziatische consumenten, op zoek naar Europese mode, deden voor Hugo Boss een flinke duit in het zakje. In China worden hoofdzakelijk pakken rond de 1000 euro verkocht, terwijl een man in Duitsland gemiddeld zo'n 500 euro wil uitgeven aan een pak. “Men koopt in China heel duur of heel goedkoop,” liet Lahrs eerder al weten aan het Duitse opinieblad Der Spiegel.

Het vierde kwartaal van 2011 ging volgens het Duitse modemerk beter dan verwacht. In het laatste kwartaal steeg de omzet met 17 procent tot 499 miljoen euro. In 2010 was dat 422 euro. De winst voor aftrek van belastingen kwam uit op 97 miljoen euro, 20 miljoen meer dan in dezelfde periode in 2010. Hugo Boss rapporteerde een netto-winst in het vierde kwartaal van 53 miljoen euro, een groei van 67 procent in vergelijking met de 32 miljoen euro uit het laatste kwartaal van 2010.

Hugo Boss groeide vooral door de verkoop in de eigen winkels. Het modebedrijf wil dan ook blijven inzetten op eigen retail expansie. Nieuwe winkels zullen vooral in Azië hun deuren openen; momenteel heeft het bedrijf bijna 180 winkels in Azië. Aan Bloomberg laat Chief Financial Officer Mark Langer weten dat twintig winkelopeningen in China, per jaar, geen probleem moeten zijn. In 2015 moet dat uiteindelijk resulteren in een winst van 3 miljard euro.

Hugo Boss