Hugo Boss groeit in 2012 door Europa en de VS
bezig met laden...
Na een
De regio's Europa en de Verenigde Staten zijn verantwoordelijk voor de groei in het vierde kwartaal, met een omzetstijging van respectievelijk 24 en 18 procent. De regio’s boekten in heel 2012 goede resultaten. Opvallend, omdat de groei eerder enkel uit Azië leek te komen. De Chinese markt heeft het moeilijk, verklaart het modemerk. De winstmarge daalde door hogere kortingen. Maar de brutowinst steeg: met 42 procent naar 138 miljoen euro.
Over het gehele boekjaar steeg de omzet met 14 procent tot 2,3 miljard euro. Een jaar geleden was dat nog 2,1 miljard euro. De nettowinst steeg met 8 procent van 285 miljoen euro naar 307 miljoen euro.
Hugo Boss boekte vooral meer omzet via eigen winkels. De inkomsten via retail stegen met 19 procent. Het modemerk breidde ook flink uit: het afgelopen jaar kwamen er 218 winkels bij. Het is een strategie die Hugo Boss wil voortzetten. Het merk wil nieuwe winkels openen in alle regio's, met speciale aandacht voor Rusland. "We zien grote mogelijkheden voor winstgroei, vooral door uitbreiding van de eigen winkels," zegt CEO Claus-Dietrich Lahrs.
Voor het huidige boekjaar zijn de verwachting toch minder spectaculair. Hugo Boss verwacht omzetgroei, maar geen dubbelcijferige meer. De inkomst uit retail zullen wel flink stijgen.