• Home
  • V1
  • Leads
  • Hermès groeit over de hele wereld

Hermès groeit over de hele wereld

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het omzetdoel van 16 procent dat Hermès zichzelf drie maanden geleden had opgelegd, heeft het Franse bedrijf voor luxegoederen ruimschoots gehaald. De Hermès Group rapporteerde over het boekjaar 2011 een omzetstijging van 18,3 procent.

In totaal kwam de omzet uit op 2,84 miljard euro.

Het

modeconcern met de bekende Hermès-tassen genoot volgens eigen zeggen met 19 procent een sterke verkoop in de eigen winkels. Maar ook de verkoop in het groothandelssegment deed het met een groei van 15 procent allesbehalve slecht. Het distributienetwerk werd het afgelopen jaar verder uitgebreid met dertien winkels. Daartoe behoorde onder andere een derde winkel in de Indiase stad Bombay; een winkel in het historische centrum van de stad, en daarmee de eerste winkel op het gebied van Westerse luxe, buiten een shopping mall.

In Azië, exclusief Japan, groeide Hermès met 29 procent het meest. In Japan bleef de omzet met 471,6 miljoen euro stabiel, mede door de ramp aan het begin van het jaar. Azië, inclusief Japan is nu de grootste markt voor Hermès waar het in 2011 1,3 miljard euro binnen haalde. Maar ook in Amerika (+26 procent) en Europa (+16 procent) gingen de zaken voorspoedig. Nieuwe winkels werden ondanks 'dynamische ontwikkelingen in alle Europese landen' geopend in Berlijn, Rome, Barcelona, Istanbul, Genève en Moskou.

Ready-to-wear modecollecties scoorden in het afgelopen jaar het beste. In totaal boekte deze divisie een omzetgroei van 30 procent, tot 575,7 miljoen euro. Volgens het modeconcern werd de eerste prêt-à-porter damescollectie van Christophe Lemaire goed ontvangen. Vorig jaar werd na elf jaar afscheid genomen van Jean Paul Gaultier als artistiek directeur. Lemaire werkte voorheen als creatief directeur bij Lacoste.

Hermès, dat in 1837 door Thierry Hermès werd opgericht als leverancier van zadels aan rijke Europese families, heeft al plannen voor het komende jaar: het distributienetwerk verder uitbreiden. Vijftien winkels zullen geopend of gerenoveerd worden. Hermès denkt nog niet aan een teruggang in de vraag naar haar mode en tassen.

Hermès