• Home
  • V1
  • Leads
  • Herenmode doet niet langer onder voor damesmode

Herenmode doet niet langer onder voor damesmode

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Herenkleding is officieel doorgebroken. Tot voor kort altijd het ondergeschoven kindje, blijkt herenmode nu eindelijk een eigen plek in de modesector te verwerven. Met de aanvang van de allereerste Britse Fashion Week uitsluitend voor herenmode -

The London Collections: Men - krijgen 90 Britse herenmodeontwerpers de kans de strijd aan te gaan met de gevestigde orde in Milaan en Parijs. "Dit is een geweldig initiatief, en een dat dit jaar ongetwijfeld nog meer de aandacht op Londen zal vestigen. Of je nu in de sport, media, retail, entertainment of technologie werkzaam bent, Londen is in 2012 the place to be," zegt Dylan Jones, hoofdredacteur van GQ en voorzitter van de Fashion 2012 Menswear Committee. Maar waar komt deze groei vandaan?

Heren
mode heeft dankzij diverse creatieve industrieën een platform gekregen. Een voorbeeld daarvan is het luxe lifestyle tijdschrift Monocle dat wereldwijd een enorm succes is, en de kwartaalpublicatie Port die onlangs haar zesde nummer uitbracht. En meest saillant van allemaal is David Beckham die deze maand op de cover van de Britse ELLE prijkt - de eerste mannelijke cover van het 26 jaar oude tijdschrift. Muziek doet ook mee aan de trend: kijk maar naar de Britse muziekindustrie waar dandy's zoals Tinie Tempah, Professor Green, Labrinth en topper Gary Barlow de hitlijsten veroveren. Ook niet onbelangrijk is de impact van het digitale tijdperk, met name van street style bloggers zoals Scott Schuman die herenmode steeds meer onder de aandacht brengen.

De grens tussen de ondergeschikte herenmode industrie en die van de gevestigde damesmode lijkt inderdaad steeds meer te vervagen. Dat belangrijke herenmodeontwerpers het roer overnemen bij grote damesmodehuizen - zoals Raf Simons bij Jil Sander en vervolgens bij Dior en Hedi Slimane bij Yves Saint Laurent - lijkt dit argument kracht bij te zetten.

Het evenement in Londen wordt door een aantal van de grootste namen in de herenmode industrie ondersteund en de stijgende verkoopcijfers bevestigen de groeiende populariteit van herenmode als op zichzelf staand fenomeen. Vooraanstaande herenmoderetailers als Topman en de luxe website Mr Porter hebben onlangs omzetstijgingen geboekt van respectievelijk 19,5 procent en 15,7 procent. Topman vertegenwoordigt de high street consument, terwijl Mr Porter's resultaten aantonen dat het hogere segment ook meegaat in deze trend. Ontwerpers als Christopher Shannon, E Tautz en James Long - alle drie belangrijke namen in de herenmode - rapporteerden allen een stijging van de online omzet van hun voorjaar-zomer 2012 collecties.

Interessant wordt nu om te zien hoe de nieuwe Fashion Week de verkoopcijfers van herenmode gedurende de komende maanden zal beinvloeden.

Foto: Oliver Spencer, AW 2012, London Collections (fotograaf: Roo Kendall)
Herenmode