• Home
  • V1
  • Leads
  • Hema wint marktaandeel in mode

Hema wint marktaandeel in mode

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Ondanks een voortgaande groei leed warenhuisketen Hema over 2010 een nettoverlies van 18,3 miljoen euro. Dat maakte Hema dinsdag bekend. Op het gebied van mode won Hema aan marktaandeel.

Hema opende in afgelopen jaar 51 nieuwe winkels, waarvan het merendeel in Nederland, maar ook 10 in België, 3 in Frankrijk, 1 in Duitsland en 1 in Luxemburg. Directievoorzitter Ronald van Zetten noemt Hema daarom “een succesvol exportproduct.” Hema zegt vooral groei te zien in de segmenten mode en food: “De categorieën mode en food kenden evenals voorgaand jaar een sterke groei. In beide categorieën werd marktaandeel gewonnen.” Het operationele resultaat (ebitda) dat Hema wist te realiseren over 2010 kwam 11 procent hoger uit dan in 2009, op 156 miljoen euro. De omzet ten opzichte van dat jaar is met 3 procent gegroeid naar 1,1 miljard. Het niveau van omzetgroei blijft daarmee gelijk. Het verlies over 2010 was lager dan dat van een jaar eerder, toen het nettoverlies uitkwam op 18,7 miljoen euro.

Dat Hema desondanks verlies leed was onder meer te wijten aan een naheffing van de vennootschapsbelasting. Hema kreeg een rekening van 20 miljoen euro omdat de vennootschapsbelasting over de periode 2007 tot en met 2009 vorig jaar definitief werd vastgesteld en hoger uitkwam dan verwacht. Hema loste daarnaast 9,2 miljoen euro aan schuld af. Door een groei van de investeringen –die in 2010 59 miljoen bedragen- daalde de netto kasstroom tot 30,5 mln euro positief, tegen 35,3 mln in 2009.

HEMA