• Home
  • V1
  • Leads
  • H&M is positief ondanks winstdaling

H&M is positief ondanks winstdaling

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

2011 is niet het beste jaar voor het Zweedse modeconcern Hennes & Mauritz. De winst in het derde kwartaal van dit jaar kwam uit op 3,589 miljard Zweedse kroon (389 miljoen euro). Een jaar eerder was dat nog 4,244 miljard (460 miljoen euro).

Over de eerste negen maanden van 2011 behaalde H&M een winst van 10,464 miljard Zweedse kroon (1,14 miljard euro), een daling van zo'n 20 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Toen kwam de netto winst uit op 13,194 miljard kroon.

De

omzet over het derde kwartaal groeide wel, met 5 procent. Het daalde echter als er wordt gekeken naar winkels die langer dan een jaar open zijn, met 3 procent. In totaal kwam de omzet uit op 26,912 miljard Zweedse kroon (2,92 miljard euro). De netto winst daalde echter met 15 procent en kwam in het kwartaal dat eindigde op 31 augustus uit op 3,389 miljard Zweedse kroon (389 miljoen euro).

De H&M Group, eigenaar van onder andere H&M, Monki en COS, laat weten tevreden te zijn met de omzet- en winstcijfers. Het modebedrijf had te kampen met ongunstige weersomstandigheden in Europa en hoge grondstofkosten, wat een negatief effect had op de brutomarge. Ook slechte wisselkoersen deden volgens het bedrijf weinig goeds voor de winst van de H&M Group. Tegen dit licht heeft H&M naar eigen zeggen goed gepresteerd.

CEO Karl-Johan Persson is niet pessimistisch over de bedrijfsresultaten: "We hebben een sterk business concept, een sterke financiële positie en we hebben een hoge winst. In het huidige economische klimaat is het extra belangrijk om een lange termijn perspectief te hebben en om er altijd voor te zorgen dat onze klanten de beste combinatie van mode en kwaliteit krijgen."

Belangrijke gebeurtenissen in de eerste negen maanden van het jaar, zijn onder andere de lanceringen van de Monki- en COS-webshops. De webwinkel van modeketen H&M zou in het komende voorjaar ook open gaan voor de Verenigde Staten, maar dit is uitgesteld tot de herfst van 2012. Het bedrijf zegt meer tijd nodig te hebben voor de voorbereidingen en wil niets overhaasten.

Persson geeft aan de expansie van H&M op te schroeven. In plaats van 250 moeten er dit jaar in totaal 265 winkels bijkomen. Dit betekent dat er in het laatste kwartaal van het jaar nog 156 winkels openen. H&M sluit de deuren van tien filialen. Het modebedrijf wil zich vooral richten op China, Roemenië en Kroatië. Ook worden de eerste winkels geopend in Marokko en Jordanië. In 2012 moeten vestigingen in Indonesië, Thailand en Bulgarije hun deuren openen. In totaal heeft het bedrijf nu 2325 winkels.

H&M
Hennes Mauritz