• Home
  • V1
  • Leads
  • H&M boekt meer omzet in 2013 door expansie

H&M boekt meer omzet in 2013 door expansie

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

H&M's CEO Karl-Johan Persson kijkt met een tevreden gevoel terug op 2013. "We zijn het jaar goed geëindigd, met een sterke herfstcollectie. We konden daarom het vierde kwartaal afsluiten met een omzetstijging van 13 procent," zegt de topman. Hij kijkt uit naar de rest van 2014.

"Het wordt een spannend jaar, vol met nieuwe mogelijkheden."

Het Zweedse modeconcern H&M - moederbedrijf van de formules H&M, Cos, & Other Stories, Weekday, Monki en het merk Cheap Monkey - boekte in het jaar 2013 een omzetstijging van 9 procent. In totaal kwam de omzet uit op 128,6 miljard Zweedse kroon (14,5 miljard euro). De groei kwam voornamelijk door expansie: de omzet uit winkels die langer dan een jaar open zijn, bleef gelijk met de omzet van 2012.

De

winst steeg het afgelopen boekjaar ook. In 2013 kwam de brutowinst uit op 76,1 miljard Zweedse kroon (8,6 miljard euro). De nettowinst kwam uit op 17,2 miljard Zweedse kroon (1,94 miljard euro). In 2012 was dat nog 16,9 miljard Zweedse kroon (1,9 miljard euro).

"Dat zijn goede resultaten, gezien de aanzienlijke investeringen die we hebben gemaakt het afgelopen jaar," zegt CEO Persson over de winst van het modeconcern. Het bedrijf investeerde in 2013 in IT, online verkoop, duurzaamheid, nieuwe merken en verbreding van het assortiment. Zo werd de nieuwe modeformule & Other Stories gelanceerd. Ook zag de sportcollectie van H&M het levenslicht. De sportmode werd ontwikkeld in samenwerking met Zweedse Olympische en Paralympische atleten, met een focus op functie, pasform, design en comfort.

H&M blijft uitbreiden in 2014

2013 was volgens Persson ook het jaar dat er veel winkels werden geopend. Het concern opende gemiddeld meer dan één winkel per dag, wat het totale aantal vestigingen van H&M, Cos, & Other Stories, Weekday en Monki op 3132 brengt. Perssons expansiehonger is nog niet gestild; dit jaar moeten 375 nieuwe winkels hun deuren openen. De meeste winkels zullen openen in China en de Verenigde Staten. H&M Home zal worden geïntroduceerd in vijftien nieuwe landen. & Other Stories zal een eerste vestiging openen in Nederland en België.

Over 2014 is Persson positief. Het jaar is volgens de topman goed van start gegaan. "Hoewel er nog steeds economische uitdagingen zijn in een aantal van onze markten, zijn we optimistisch over 2014. Het word een spannend jaar, vol met nieuwe mogelijkheden. We hebben een sterk geloof in ons aanbod en zijn ervan overtuigd dat we onze marktpositie nog verder zullen versterken gedurende het jaar."

Foto's: H&M's Olympic collection

COS
H&M
Monki
OTHER STORIES
Weekday