H&M bevestigt komst nieuwe winkelketen in 2013

Modeketen Hennes & Mauritz heeft in de laatste financiële rapportage de komst van een nieuwe winkelketen aangekondigd. Begin deze week doken geruchten op dat H&M een nieuw winkelconcept zou voorbereiden, maar het bedrijf wilde

dat toen nog niet bevestigen. In het persbericht met de financiële resulaten over de drie maanden tot maart staat nu dat in 2013 inderdaad een nieuwe retailketen wordt gelanceerd. "We investeren in de toekomst," zegt directeur Karl-Johan Persson in het bericht. "H&M kijkt naar de lange termijn en onze investeringen zijn erop gericht het totaalaanbod te verbreden."

H&M bevestigt komst nieuwe winkelketen in 2013 Persson vergelijkt de nieuwe keten met zusterbedrijf COS. "Deze nieuwe keten en dit nieuwe merk zal volledig zelfstandig opereren." COS heeft een eigen ontwerp- en productieafdeling en een hoofdkantoor gevestigd in Londen. In 2007 werd de eerste winkel geopend, eveneens in Londen. Afgelopen zomer ging pas een eerste filiaal in thuisland Zweden open. H&M maakt geen cijfers van de afzonderlijke ketens bekend, maar heeft er nooit een geheim van gemaakt dat COS een succesnummer is en dat de keten harder groeit dan verwacht.

Waarschijnlijk mikt H&M met de nieuwe keten op het hogere of zelfs het luxe segment. "We willen onze klanten een nog breder aanbod bieden," zegt Persson. COS is tot nu toe de duurste modeketen van de H&M Group. Cheap Monday mikt op liefhebbers van betaalbare denim en Monki en Weekday brengen modische streetcollecties voor een jong publiek.

De Zweedse krant Dagens Industri, die het gerucht over de nieuwe keten begin deze week naar buiten bracht, noemde Behnaz Aram als mogelijk hoofdontwerper van de nieuwe lijn. Aram was voorheen hoofdontwerper van het Zweedse label Whyred en is sinds augustus 2011 werkzaam bij het design team van de H&M New Business divisie, waar COS, Cheap Monday, Monki en Weekday onder vallen.

In de financiële rapportage wordt verder gemeld dat H&M genoegen neemt met een lagere brutomarge. Het Zweedse modeconcern heeft de gestegen productiekosten niet doorberekend aan de klant. H&M meldt over de drie maanden van december 2011 t/m februari 2012 een omzetstijging van 13 procent naar 27,8 miljard Zweedse kroon (3,1 miljard euro). Dat is iets lager dan in de voorlopige resultaten die twee weken geleden werden gemeld. De brutowinst bedraagt 15,5 miljard Zweedse kroon (1,7 miljard euro). Dit komt neer op een brutomarge van 55,8 procent, terwijl deze winstmarge in dezelfde periode vorig jaar op 57,8 procent lag.

Over de maand maart meldt het bedrijf "sterke verkoopresultaten". De omzet is deze maand met 22 procent gestegen.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN