• Home
  • V1
  • Leads
  • Gucci verliest glans

Gucci verliest glans

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Gucci lijkt zichzelf kwijt te zijn. Vorige maand bleek dat de omzet bij het luxemerk was gedaald. Komt door de verminderde interesse in designermode, zegt het modehuis. Maar analisten wijzen naar het gebrek aan innovatie bij Gucci.

2014 is een moeizaam jaar voor luxe modemerken. Dat concludeerde onderzoeksbureau Bernstein Research deze week. Ongunstige wisselkoersen, een slecht consumentenvertrouwen in Europa en politieke crisis in Hongkong, Rusland en Thailand zijn niet goed voor de verkoop van dure mode-items en accessoires.

Bovendien, zo schrijft persbureau Reuters, lijken consumenten overal in de wereld grote merknamen beu. Ook Chinezen willen nu kleinere logo's in hun garderobe.

Toch lijkt niet ieder luxe modehuis last te hebben van deze situaties. Het Franse concern Kering zag alleen de omzet van Gucci dalen. Kering rapporteerde vorige maand dat de omzet van Gucci in het derde kwartaal van 2014 met 1,6 procent is gedaald. In de eerste helft van het jaar daalde de omzet van het merk met 4,5 procent. De andere merken binnen het Franse concern boekten wel groei: bij Saint Laurent steeg de omzet met bijna 28 procent en bij Bottega Veneta met 10 procent.

Gucci's probleem is gebrek aan innovatie

Analisten vertellen Reuters wat het probleem is met Gucci: het merk heeft te veel betaalbare items uit het assortiment geschrapt en de prijzen zijn te veel gestegen. De afgelopen 5 jaar zo'n 40 procent. Daardoor zouden consumenten overstappen naar 'betaalbare luxemerken' als Michael Kors en Longchamp.

Ook zou het merk kampen met een gebrek aan innovatie. Tamara Mellon - de vrouw achter het succes van Jimmy Choo - zegt: "Ze verloren iets speciaals toen Tom Ford wegging." Gucci zelf – met Frida Giannini aan het creatieve roer- ontkent het gebrek aan vernieuwing. Zo introduceerde het modehuis een python rugtas met bamboehandvaten, ter waarde van 4500 euro.

De paradox van expansie

The Wall Street Journal ziet een andere oorzaak. Gucci zou ten onder gaan aan het eigen succes. Het merk is zo bekend en de items worden overal ter wereld herkend dat consumenten een kledingstuk of accessoire van Gucci niet langer beschouwen als 'uniek' of 'speciaal'.

Gucci besloot echter het tij te doen keren door nog meer expansie. Het merk richt zijn pijlen vooral op Rusland: afgelopen maand werden twee winkels geopend in Moskou en in april gingen al drie winkels open in de stad. De flagshipstore aan Petrovka Street is met een winkeloppervlakte van 10.764 vierkante meter een van de grootste Gucci-winkels ter wereld.

Gucci