Gerry Weber boekt 6,2 procent omzetgroei
Door FashionUnited
bezig met laden...
Gerry Weber focust op eigen retail
Er zijn afgelopen jaar 68 'House of Gerry Weber' merkwinkels bijgekomen, waarvan 19 buiten Duitsland. Daarnaast heeft het concern, dat ook de merken Taifun en Samoon exploiteert, 19 voormalige franchises in België in eigen hand genomen en 47 concessies geopend, vooral in Nederland en Spanje. De focus op eigen retail is niet nieuw, deze strategie wordt de afgelopen jaren consequent doorgezet. Hierdoor is de retailomzet van Gerry Weber de afgelopen vijf jaar ruim verdubbeld van 143,8 miljoen in 2008/09 naar 299,5 miljoen in 2011/12. Ter vergelijking: de groothandelsomzet steeg veel minder hard van 444,4 miljoen in 2008/09 naar 502,8 miljoen in 2011/12. Door de focus op eigen merkwinkels werd in het afgelopen boekjaar 2012/13 42,7 procent van de totaalomzet in eigen huis gegenereerd. Vorig jaar was dat 37,3 procent en dit jaar moet dat percentage 50 worden.
Gerry Weber is optimistisch over het lopende boekjaar 2013/14 dat op 1 november 2013 van start is gegaan en voelt zich daarin gesteund door de resultaten die in november en december zijn behaald. Het modebedrijf verwacht dat de omzet dit jaar zal oplopen naar 900 miljoen, dat zou een stijging betekenen van ruim 5 procent. De bruto winstprognose bedraagt 120 miljoen euro. Het bedrijf wil dit jaar nog eens tussen de 65 en 75 nieuwe winkels openen, zowel in eigen land als daar buiten. Dat is in lijn met de voorspellingen die het bedrijf een jaar geleden deed.
Gerry Weber maakt de definitieve resultaten over 2012/13 op 26 februari bekend.