• Home
  • V1
  • Leads
  • Gap nu ook in Mexico

Leads

Gap nu ook in Mexico

23 sep. 2008

Hoewel de cijfers van het Amerikaanse Gap Inc. niet tot behoren tot de meest positieve in de geschiedenis van het bedrijf, doet dat niets af aan de uitbreiding en expansie van het modeconcern. Binnen één week maakte het bedrijf bekend sportmerk Athleta te hebben overgenomen en dat het

Amerikaanse merk Gap vanaf het voorjaar van 2009 te koop zal zijn in de Mexicaanse winkels dankzij een overeenkomst die Gap Inc. sloot met het Mexicaanse Distribuidora Liverpool.

Het eerste halfjaar sloot Gap Inc. af met een omzet van $8.43 miljard. Hoewel dit een indrukwekkend cijfer is, betekent het voor Gap toch een daling van vijf procent in vergelijking met vorig jaar. Zonder de nieuw geopende winkels mee te rekenen was die min zelfs uitgekomen op tien procent. Vorig jaar was de omzet van het eerste half jaar ook al met vier procent gedaald.

Maar Gap blijft optimistisch, zo blijkt uit het vastberaden voornemen van Sabrina Simmons, chief financial officer van Gap Inc. "Elke divisie blijft zich focussen op het uitvoeren van product- en winkelstrategieën voor de herfst, terwijl we vooruit gaan."

Het ambitieuze 'franchise program' dat Gap Inc. erop nahoudt staat dat het bedrijf momenteel 100 winkels heeft in 21 landen. Dat aantal moet groeien. Dus opent Gap volgend jaar shop-in-shops in de grootste warenhuisketen van Mexico: Distribuidora Liverpool. "Door wereldwijd samen te werken met plaatselijke experts, is het voor ons mogelijk om onze merken bij de juiste klanten te introduceren," zegt Ron Young, senior vice president voor 'International strategic alliances' bij Gap.

In aanvulling op deze samenwerking maakte het bedrijf bekend in samenwerking met de Fawaz Alhokair Group nieuwe franchises te openen van de merken Gap en Banana Republic in Egypte en Jordanië. De eerste daarvan gaan nog dit jaar open. Eerder opende de Fawaz Alhokair Group al nieuwe zaken in Saoudi Arabië. Verder zijn er nog plannen om binnen vijf jaar winkels te openen in Bulgarije, Kroatië, Cyprus, Roemenië en Rusland.

Verder breidde het bedrijf onlangs zijn merkenpakket uit met het sportmerk Athleta voor een bedrag van $150 miljoen.