G-star wil meer transparantie in branche
bezig met laden...
H&M kwam anderhalf jaar geleden, als één van de eerste grote modebedrijven van de wereld, met de lijst van fabrieken die aan de onderneming leveren. Volgens CEO Karl-Johan moeten consumenten erop kunnen vertrouwen dat H&M bij het ontwerpen en produceren van alle producten verantwoordelijkheid neemt voor mens en milieu. Door het openbaar maken van de lijst wilde het Zweedse modebedrijf bijdragen aan een grotere transparantie en uiteindelijk meer duurzaamheid binnen de modebranche.
G-star publiceert gegevens leveranciers
G-star is het eens met H&M, maar wil nog een stap verder gaan. Het denimbedrijf heeft een 'Manufacturing Map' online geplaatst, waar iedereen de locaties en details van de fabrieken kan zien. Zo wordt getoond welke producten er in de desbetreffende fabriek worden gemaakt, hoeveel mensen er werken en wat de verhouding tussen mannen en vrouwen is. Zo is bijvoorbeeld te zien dat G-star samenwerkt met één fabriek in Marokko, genaamd Sun Belts Europe. Het bedrijf maakt al tien jaar riemen voor het merk. In totaal werken 142 arbeiders in de fabriek in het noorden van het land, waarvan 21 procent bestaat uit vrouwen.
In de online shop van G-star wordt gelinkt naar de kaart, zodat consumenten die overwegen een spijkerbroek aan te schaffen, meteen zien waar de jeans in elkaar is gezet. In totaal toont de kaart 27 fabrieken. "Fabrikanten waar G-star al een decennium mee werkt hebben de helft van alle G-starproducten geproduceerd. Wij zijn trots op deze leveranciers en hebben daarom een tool gelanceerd, zodat consumenten hen kunnen leren kennen," aldus het bedrijf in een persbericht.
Foto's: Sun Belts Europe in Marokko en Evolv Clothing Company in India