Fred de la Bretonière stopt met agenten

De verkoop meer in eigen hand hebben en een persoonlijkere aandacht voor de klanten. Voor de Nederlandse tassen- en schoenenontwerper Fred de la Bretonière was het een reden om een eigen verkooporganisatie op

poten te zetten. Renee Bolwerk van het bedrijf: “Winkeliers zullen er verder weinig van merken.

VanafFred de la Bretonière stopt met agenten juni heeft Fred de la Bretoinière een volledige eigen verkooporganisatie voor de Nederlandse en Belgische markt. Met een zeskoppig team, onder leiding van sales director Roel Roelofs, wil het bedrijf de markt in Nederland en België verder ontwikkelen. “We zijn niet per se op zoek naar meer verkooppunten,” legt Renee Bolwerk van het schoenen- en tassenbedrijf uit. “Wel willen we een goede spreiding, in elk gebied van Nederland en België aanwezig zijn. Maar we zijn wel selectief in onze retailers.” Hoeveel nieuwe verkooppunten de nieuwe strategie mogelijk gaat opleveren, kan Bolwerk niet zeggen. “We denken in kwaliteit, niet in kwantiteit.”

Voorheen werkte het Nederlandse bedrijf met agenten. Volgens Bolwerk was een eigen verkoopteam echter wel nodig, vanwege de groei van het label. In vijf jaar tijd ging de omzet van 5 naar 18 miljoen euro. Ook het hoofdkantoor breidde uit. “Sinds 1 juni hebben we ook het pand naast ons huidige kantoor in bezit. Zo’n forse groei vraagt om een andere bedrijfscultuur.” Voor winkeliers gaat er volgens Bolwerk echter weinig veranderen. “We hebben nu eigen salesmensen en zodoende een directere lijn met de klanten en meer persoonlijke aandacht.”

Begin 2009 stelde Fred de la Bretoinière nog een agent aan voor België, Marc Pittoors. De samenwerking van Fred de la Bretonière met Pittoors had het begin moeten zijn van de uitbreiding van het dealernetwerk in België en Luxemburg. Momenteel heeft het label zo’n driehonderd verkooppunten in binnen- en buitenland. Pittoors zei toen tegen FashionUnited: “Ik ben pas veertien dagen bezig en er is nu al een vlotte aantrek van nieuwe klanten. Er zijn ook overlappingen met mijn klanten van Friis & Company.”

De schoenen van Fred de la Bretonière zijn populair in België. Voor de opening de de eerste buitenlandse winkel van het label – in eigen beheer in 2007 in Antwerpen – sloegen de ontwerpen van de Nederlander al aan in een dertigtal Antwerpse kledingzaken. Onlangs opende de ontwerper een winkel in Arnhem. De negende winkel voor De La Bretonière, die in 1971 zijn eerste winkel annex atelier opende in Amsterdam.

Fred de la Bretonière brengt zowel een dames- als herencollectie. Per seizoen vertaalt de ontwerper ook damesmodellen naar kindermaatjes. De laarzen van Shabbies Amsterdam vormen ook een onderdeel van het Fred de la Bretonière-label.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN