Forse daling netto winst Puma in 2012

"Het is geen prioriteit om ten koste van alles de omzet te verhogen, maar om de aantrekkingskracht van het merk Puma te vergroten." Dat zei scheidend Puma CEO Franz Koch bij de perspresentatie van

de jaarresultaten van het Duitse sportconcern. Met het Europees kampioenschap voetbal in juni, de Volvo Oceaan Race in juli en de Olympische Zomerspelen in augustus was het een jaar vol hoogtepunten op sportgebied. En dat was tevens een goed platform voor Puma om zich wereldwijd in de picture te spelen. Het heeft de omzet positief beïnvloed, met name in het vierde kwartaal. Over heel 2012 steeg de omzet met 8,7 procent naar 3,27 miljard euro. De netto winst daalde 69.5 procent naar 70,2 miljoen.

KoForse daling netto winst Puma in 2012ch, die het bedrijf eind maart verlaat, refereerde aan de moeizame marktomstandigheden vooral in Europa. Hier daalde de omzet in 2012 met 0,8 procent naar 1,3 miljard euro. Noord- en Zuid Amerika boekte een omzetgroei van 16,6 procent naar 1,13 miljard en in Azië steeg de omzet eveneens met 15,3 procent naar 841,7 miljoen.

In het vierde kwartaal heeft het bedrijf echter een inhaalslag gemaakt waardoor de omzetprognoses voor 2012 toch zijn bereikt. In de laatste drie maanden van het jaar stegen de inkomsten met 11,7 procent naar 804,7 miljoen euro. De operationele winst daalde iets en kwam uit op 42,8 miljoen. Onder de streep eindigde Puma het vierde kwartaal wel in de rode cijfers: de netto winst bedroeg -42,6 miljoen. Dit negatieve resultaat is het gevolg van het kostenreductieprogramma; de reorganisatie in Griekenland, Cyprus en Bulgarije waar Puma een lokale distributeur heeft aangesteld en het terugkopen van de merkrechten in Spanje.

Puma meldde in het vierde kwartaal omzetgroei in alle regio's. In Azië stegen de inkomsten met 16,2 procent naar 246,7 miljoen euro. In Korea, China en Japan waren bijvoorbeeld de houtje-touwtjejassen en parka's niet aan te slepen. Ook in Europa, met name in thuisland Duitsland, Zweden en Zwitserland, werd omzetgroei geboekt. Hier werd een plus genoteerd van 7 procent naar 253,4 miljoen euro. In Noord- en Zuid-Amerika verkoopt Puma vooral veel golf-attributen en steeg de omzet met 12,2 procent naar 304,5 miljoen euro.

Ondanks de positieve bijdrage van diverse sponsordeals heeft Puma besloten hierop te gaan besparen. Het bedrijf stopt met het sponsoren van zeilevenementen zoals de America's Cup en de Volvo Ocean Race en gaat zich concentreren op sporten die meer geld opbrengen. Vorige maand werd bekend dat Puma stopt met het sponsoren van rugby-teams.

Dit jaar verwacht het bedrijf de winstgevendheid te verbeteren en de omzet stabiel te houden.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN