Forever 21 wil winkelnetwerk binnen drie jaar verdubbelen
bezig met laden...
Het nieuwe retailconcept F21Red moet de sleutel zijn tot zijn ambitieuze plan. Vorige maand opende het modebedrijf de eerste vestiging van de nieuwe modeformule in Azalea Shopping Center in South Gate, Californië. De 18.000 vierkante meter tellende winkel richt zich op prijs-geörienteerde consumenten met hempjes voor 1,30 euro, bikini’s voor 3,50 euro en jeans voor 5,70 euro.
F21 Red is een antwoord op de vraag van de prijs-geörienteerde consument
Het antwoord is: beide. Volgens Chang ligt het prijsniveau van F21 Red even hoog als Forever 21. Door veel in te kopen van één product, kan het bedrijf snijden in de marges en die kostenbesparing doorberekenen aan de klant in de vorm van lagere prijzen. Maar critici zetten vraagtekens bij de manier waarop de kleding wordt geproduceerd. De retailer kwam eerder onder vuur te liggen omdat het weigerde het Brand- en Veiligheidsakkoord voor betere werkomstandigheden in Bangladesh te ondertekenen.F21 Red is een reactie op de behoefte van de consument. “Veel klanten vroegen om een groter aanbod van basics en we voelden dat de tijd rijp was om uitgebreidere voorraadmogelijkheden aan te bieden,” aldus Chang. De komende maanden staan er meer winkelopeningen op de planning.
Chang, die in de jaren 80 vanuit Korea naar de Verenigde Staten emigreerde, opende in 1984 zijn eerste Forever 21 winkel in Los Angeles. Daar verkocht hij goedkope versies van de kleding die in dure modezaken in het centrum van de stad hing. Chang herinvesteerde zijn winst door elk half jaar een nieuwe winkel te openen. In dertig jaar tijd is het bedrijf uitgegroeid tot een modeketen met meer dan zeshonderd winkles in 131 landen.
Foto: F21 Red