Expansie Adidas in Rusland
bezig met laden...
O
De stijgende inkomens en consumentenbestedingen in Rusland hebben geleid tot een toegenomen vraag naar sportartikelen. Ook door het EK Voetbal in gastlanden Polen en Oekraïne worden voetbalproducten steeds populairder. Adidas is de officiële sponsor van het toernooi en de leverancier van het Russische nationale voetbalelftal. Het sportmerk heeft in 2008 een contract voor tien jaar getekend met het Russische elftal en betaalt naar schatting 100 miljoen euro per jaar om de voetbalshirts te mogen sponsoren.
De regio, waar ook Oekraïne, Kazachstan en vele kleinere, voormalige Sovjet-republieken bijhoren, is ’s wereld belangrijkste markt voor Adidas in Europa en een van de drie grootste markten wereldwijd. Rusland haalt hiermee Japan in als derde belangrijkste markt. Samen met Noord-Amerika en China behoort Rusland tot de drie strategische markten waar Adidas op focust. Deze drie markten
zijn goed voor vijftig procent van de totale omzet van het bedrijf.