• Home
  • V1
  • Leads
  • Düsseldorf: modemetropool strijdt tegen neergaande lijn

Düsseldorf: modemetropool strijdt tegen neergaande lijn

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het gaat niet goed met Düsseldorf als beurslocatie. Dat blijkt al uit het feit dat beursorganisator Igedo daar dit seizoen met de CPD nog maar één beurs organiseert. Tot voor kort waren dat er vier. Zo was er de HMD voor mannenmode, de

sourcing-beurs Global Fashion en de Bodylook, Duitslands toonaangevende beurs op het gebied van lingerie en badmode. Die laatste heeft Igedo in 2006 overgenomen en van Leipzig naar Düsseldorf verplaatst. Afgelopen najaar werd besloten met de beurs te stoppen, en de HMD en de Global Fashion zijn intussen ook geschiedenis. De poging om met WEARe in Düsseldorf een platform voor Denim en Sportswear te vormen is op niets uitgelopen. Nadat Bread & Butter besloot van Berlijn naar Barcelona te verhuizen, wilde Igedo de vrijgekomen niche innemen. Maar al na zijn debuut in februari 2008 werd WEARe vanwege de geringe vraag stopgezet.

Het kloppende hart van de Duitse kledingindustrie heeft zich lange tijd aan de Rijn bevonden. Nadat de bloeiende mode-industrie van Berlijn door de nationaalsocialisten en de Tweede Wereldoorlog vernietigd was, ontwikkelde Düsseldorf zich in de jaren na de oorlog tot het nieuwe modecentrum van de jonge republiek. Al in 1949 verenigden kledingfabrikanten zich daar in de 'Interessengemeinschaft Damenoberbekleidung' (Igedo) en organiseerden ze een eerste straatmodeshow. In de periode daarna maakte Igedo naam als organisator van modebeurzen. Lange tijd was de beurs in Düsseldorf zelfs mondiaal de grootste bijeenkomst voor de branche. Ook nu nog is deze beurs, die sinds 1982 de naam CPD (Collections Premieren Düsseldorf) draagt, het vlaggenschip van de Düsseldorfse kledingbranche. Maar de CPD is zijn status als belangrijkste modebeurs van Duitsland inmiddels kwijt. Voorafgaand aan de huidige editie, die van 7 tot en met 9 februari plaatsvindt, werden zelfs vraagtekens gezet bij de overlevingskansen van de beurs.

Sinds Bread & Butter naar Berlijn is teruggekeerd is het zwaartepunt in het Duitse beurzenlandschap verplaatst. Met de gerenommeerde denimbeurs en de hoogsegmentsbeurs Premium, die bij de laatste editie in januari nieuwe records vestigde wat bezoekers- en exposantenaantallen betreft, beschikt de hoofdstad over twee zwaargewichten die door willen groeien. Bovendien kregen verschillende kleinere speciaalbeurzen hier intussen een kans. Nu is het op de beurzen zo druk geworden, dat een verlenging van de Fashion-Week in Berlijn wordt overwogen.

Zonder het mediaspektakel dat de ontwikkelingen in Berlijn begeleidt heeft ook München zich als beurslocatie verder ontwikkeld. Behalve de Ispo, de grootste beurs ter wereld op het gebied van sportartikelen en sportkleding, hebben de succesvolle modebeurzen van de Munichfashion.company en vaktentoonstellingen zoals de Munich Fabric Start de positie van de Beierse hoofdstad verstevigd.

In Düsseldorf vecht men tegen de neergaande lijn. Met organisatorische hervormingen en steeds nieuwe concepten probeert Igedo zijn plaats te behouden. Maar de cijfers zien er niet best uit. Deze winter zijn er nog maar 519 exposanten aanwezig op de CPD, een fractie van het aantal dat de beurs in zijn glorietijd trok. En ook het merkenportfolio verhoogt de aantrekkingskracht van de beurs niet echt. De CPD is groot geworden als beurs voor kleine zelfstandige detaillisten in het middensegment. En die sector gaat vanwege de sterk groeiende winkelketens al jaren achteruit. Een opvallend feit is dat juist de jonge loot van de Berlijnse beurs Premium, de 'Premium Order Düsseldorf', tegelijkertijd de duidelijk spannendere labels laat zien.

Toch blijft Düsseldorf een belangrijke modestad dankzij het grote aantal showrooms dat zich hier in de loop der jaren, aangetrokken door CPD, heeft gevestigd. Wat dat betreft is Düsseldorf in het voordeel, zowel ten opzichte van Berlijn als München. Uiteindelijk vonden hier goede initiatieven plaats om een netwerk te vormen tussen de diverse plaatselijk opererende ondernemingen en instellingen. Ook Igedo heeft aansluiting gevonden bij de showroom-ondernemingen. En daarom zal Düsseldorf, zelfs als de concurrerende locaties Berlijn en München floreren en vlaggenschip CPD een onzekere koers vaart, in de nabije toekomst een belangrijke factor blijven in de Duitse modebusiness.

Van onze correspondent in Berlijn

CPD
IGEDO