• Home
  • V1
  • Leads
  • Desigual gaat mainstream voor nieuwe consument

Desigual gaat mainstream voor nieuwe consument

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Minder felle kleuren en minder excentrieke prints. Om een breder publiek aan te spreken gaat Desigual meer mainstream producten verkopen. Op die manier verwacht het Spaanse kledingmerk jaarlijks 15 à 20 procent te kunnen groeien, zo meldt

Sportswearnet.

Momenteel

ontwerpt het team achter Desigual per seizoen 1.200 kledingstukken (inclusief accessoires), waarvan 80 procent voor vrouwen en 20 procent voor mannen. Met ingang van de lente/zomer collectie zal zo’n 20 procent van de collectie uit meer sobere producten bestaan, zodat het merk een breder en ouder publiek aan kan spreken.

Behalve veranderingen in de collectie heeft Desigual in december ook een nieuwe communicatiestrategie gelanceerd in core markten Spanje, Frankrijk, Italië en Duitsland. Met reclamespotjes waarin vrouwen zich van top tot teen aankleden in Desigual wil het merk zijn nieuwe motto overbrengen: seks, plezier en liefde. “Dat zijn volgens ons de belangrijkste manieren om van het leven te genieten,” aldus managing director Manel Jadraque.

De drie commercials – waarin naast veel bloot ook een lesbisch stel te zien is – deden veel stof opwaaien, maar werden gezamenlijk bijna een miljoen keer bekeken. In de toekomst wil Desigual deze boodschap blijven uitdragen. “Naast meer ingetogen producten willen we op deze manier onze merkidentiteit blijven visualiseren in de hoop dat we daar nieuwe consumenten mee aanspreken,” aldus Jadraque.

Het uiteindelijke doel is minimaal één Desigual kledingstuk in de kast van elke consument op de wereld te krijgen. Het lijkt een overambitieus plan, maar uit recente jaarcijfers blijkt dat de groeistrategie aanslaat. Naar schatting heeft het merk in 2012 700 miljoen euro omgezet, 25 procent meer dan in 2011.

De komende drie jaar verwacht het merk elk jaar 15 à 20 procent te groeien. Twee belangrijke groeisegmenten zijn schoenen en living, die Desigual onlangs op de markt bracht. Het merk verwacht voor beide segmenten respectievelijk 1000 en 2000 verkooppunten in Europa te vinden.

Met meer ingetogen producten hoopt Desigual een breder publiek aan te spreken
Ook heeft Desigual zijn pijlen gericht op Azië, Noord- en Zuid-Amerika. Het afgelopen jaar opende het merk winkels in Hongkong en Tokio. Binnen een jaar wil Desigual 15 eigen winkels en 1000 verkooppunten in de regio hebben. In totaal moet aan het einde van 2013 6 procent van de totale omzet afkomstig zijn uit Aziatische landen. Japan – momenteel goed voor 60 procent van de omzet in Azië – is de belangrijkste Aziatische markt voor Desigual.

In maart 2013 opent het merk een showroom in Rio de Janeiro om ook Zuid-Amerika te veroveren. Voor het einde van het jaar wil Desigual 9 eigen winkels in Zuid-Amerika hebben, voornamelijk in Mexico en Brazilië.

Foto's: Desigual

Desigual