• Home
  • V1
  • Leads
  • De missie en visie van het FFI

De missie en visie van het FFI

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Flanders Fashion Institute in Antwerpen bracht op donderdag 29 augustus jonge Belgische ontwerpers en pers samen in het Antwerpse Atelier van Lieshout om de komende events van het FFI te bespreken en de designers een

kans te geven hun silhouetten voor te stellen.

De doelstelling van het FFI is jong talent van eigen bodem op de zowel nationale als internationale kaart te brengen, daarvoor hanteert het team een doelgerichte strategie die een raamwerk is van vier luiken: informeren, adviseren, coachen en promoten. “Ieder jaar krijgt het FFI een subsidie van de overheid die 350.000 euro bedraagt,” vertelt Pascal Cools, algemeen directeur van het FFI. “Dit is echter onvoldoende om alle projecten financieel te steunen, een jonge designer moet namelijk zijn collectie zelf voorfinancieren en dat alleen al gaat om tientallen duizenden euro’s.” De plannen van het FFI zijn eerst en vooral het oprichten van een huis van mode die de functie heeft van een atelier, verder denkt men ook aan het institueren van een modefonds om de financiële lasten van de beginnende designers te verlichten. Talrijkere samenwerkingen in de modesector worden nagestreefd om zakelijke ervaring en experiëntie te verwerven. Het einddoel van de organisatie is het netwerk zo groot mogelijk maken, en gewoon meer informeren en organiseren.

Bridging
the Gap II

Na het succes van afgelopen jaar coacht het FFI dit jaar een groep nieuwe ontwerpers onder de vorm van tien sessies met bespreking van onderwerpen zoals verkoopstrategie, internationale persrelaties, export, zakelijke onderhandelingen en tot slot ook project management. Er hebben reeds seminaries plaatsgevonden met sprekers zoals de manager van AF Vandevorst en de manager van Raf Simons. Enkele namen van Bridging The Gap II designers zijn Nanette De Kool (blackbird), Toos Franken (Toos), Annelies Braeckman (Frankly) en Izumi Hongo (Van Hongo). Ieder jaar wordt uit de selecte groep ontwerpers één enkele ‘protegé’ verkozen die van het FFI extra steun krijgt ‘op maat van de designer zelf’. Dit jaar koos het FFI de ontwerpster Alexandra Verschueren. Alexandra studeerde in 2009 af aan de Antwerpse modeacademie, won eerder de FFI award en wekte met een minimalistische collectie interesse van Amerikaanse retailer Opening Ceremony.

FFI's activiteiten komend jaar

De hoogtepunten op het schema voor de rest van het jaar bij FFI zijn om te beginnen een seminarie fashion trends op 10 september in samenwerking met Creamoda: het Parijse trendbureau Nelly Rodi doet het trendreport voor de najaarscollectie 14/15 uit de doeken. Op 12 september staat de infodag voor starten in mode gepland die reeds bijzonder succesvolle edities heeft gekend en op 17 oktober is het tijd voor de modeconferentie Fashion Talks, waar onder andere Walter Van Beirendonck komt spreken over het veranderende modelandschap. 21 november brengt het FFI jonge designers en fabrikanten samen met als doel ontwerpers te koppelen aan geschikte productiepartners en 5-7 december staat de Business of Design week in Hongkong op het programma, met België als gastland.

Anastasya Chernook
Flanders Fashion Institute