• Home
  • V1
  • Leads
  • ‘Cyber Monday verbreekt recordomzet’

‘Cyber Monday verbreekt recordomzet’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Cyber Monday, de online shop variant van Black Friday waarop de uitverkoop via internet begint, heeft naar schatting de recordomzet van 1 miljard dollar (749 miljoen euro) van vorig jaar overtroffen. Dat meldt WWD.com.



Uit onderzoek van Shop.org door Bigresearch bleek dat 122,9 miljoen Amerikanen van plan waren om te shoppen tijdens Cyber Monday, ten opzichte van 106,9 miljoen vorig jaar. Dat de populariteit voor Cyber Monday is toegenomen, bleek ook uit onderzoek van de Amerikaanse retailvereniging. Volgens hen kocht 37,8 procent van de shoppers tussen Black Friday en Cyber Monday online, ten opzichte van 33,3 procent in dezelfde periode vorig jaar.

De

start van de online uitverkoop was dit jaar veel gepromoot op social media en onder nieuwsbrieflezers van webshops. Online retailers adverteerden op hun websites met kortingen en speciale Black Monday deals. “De toename van social media als marketingtool in de mode-industrie heeft veel effect gehad op Cyber Monday,” vertelt Maureen Mullen, hoofdonderzoeker en adviseur bij L2 Think Tank. “Social media zorgt ervoor dat een boodschap zoveel sneller bereikt wordt en is veel dynamischer, dus onze analysten konden heel duidelijk zien dat Cyber Monday werd opgepikt.”

Stephanie Phair, directeur van The Outnet, liet weten dat het aantal bezoekers op de webshop na twaalf uur ’s nachts met vijftig procent toenam. Het bedrijf zag zijn inkomsten met maar liefst tweehonderd procent stijgen ten opzichte van Cyber Monday vorig jaar door gratis verzending aan te bieden en heel de dag nieuwe producten te uploaden.

ShopStyle, een verzamelwebshop die samenwerkt met online shops Net-a-porter, Shopbob en Neiman Marcus, genereerde het afgelopen weekend een omzet van 2,3 miljoen dollar, een toename van 25 à 30 procent ten opzichte van Cyber Monday vorig jaar.

De internetretailer Yoox.com sprak van een 'torenhoge' omzet op Cyber Monday. “Ook was de hoeveeldheid traffic van iPads opvallend," laat Federico Marchetti, CEO van Yoox, weten. "In fysieke winkels zag ik zelfs mensen met een iPad in de hand producten en prijzen vergelijken met webshops. Een goed voorbeeld van het bereik en de kracht van mobiele commercie.”

Opvallend was het online shoppers via smartphones. De meeste bestellingen overdag werden via computers en laptops gedaan, maar na werktijd was er een toename in online shoppen via mobiele telefoons. Paypal zag het aantal mobiele betalingen gisteren verzesvoudigen, een toename van 514 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Maar de grootste online omzetdagen moeten nog komen. Van 5 tot en met 15 december zijn de drukste dagen voor webwinkels, omdat dat de laatste weken zijn waarin bestellingen van consumenten nog voor de feestdagen bezorgd kunnen worden. Forresster Research schat alleen al voor Amerikaanse webshops recordomzet van 60 miljard dollar voor de feestdagen, een stijging van 15 procent ten opzichte van vorig jaar.

Cyber Monday
E-commerce
Online Shoppen