• Home
  • V1
  • Leads
  • Creatief directeur Christopher Bailey wordt CEO Burberry

Creatief directeur Christopher Bailey wordt CEO Burberry

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Burb

erry denkt dat creativiteit en zakelijk inzicht best samen gaan. Christopher Bailey, al zes jaar hoofdontwerper bij het Britse modehuis, gaat Angela Ahrendts opvolgen als CEO. Hij blijft ook de functie van chief creative officer vervullen.

"Ik ben erg enthousiast om de creatieve kant van Burberry te verbinden met de commerciële visie van het bedrijf."

An

gela Ahrendts stopt na acht jaar met haar baan als CEO bij Burberry. Ze verlaat het modehuis medio 2014 voor een functie bij computerbedrijf Apple. Volgens Ahrendts is Burberry momenteel 'in brilliant shape'."We hebben het bedrijf omgebouwd tot een dynamische, digitale, wereldwijde retailer met een fantastische technologische infrastructuur. Ik ben er van overtuigd dat Christopher Burberry naar nieuwe hoogtes gaat brengen."

Bailey moet creativiteit en commercialiteit gaan verbinden bij het modehuis. De komende maanden zal hij nauw samenwerken met Ahrendts en toetreden tot de Raad van Bestuur. Hij zegt diep ontroerd en vereerd te zijn door de vraag of hij CEO wil worden. "Het betekent zo veel voor mij," zegt hij in een persverklaring. "Ik voel me ook heel bevoorrecht dat ik mijn baan als chief creative officer mag houden, want ik geloof dat creativiteit en innovatie de kern zijn van ons succes de afgelopen tien jaar."

Omzet Burberry groeit 14 procent in eerste helft 2013

Tegelijk met de aankondiging voor de CEO-wissel maakte het Britse bedrijf ook de resultaten bekend van het afgelopen half jaar. Ahrendts zegt tevreden te zijn met de omzet die met 14 procent groeide naar 1,031 miljard pond (1,22 miljard euro). De winst is nog niet bekend gemaakt.

De omzet uit de eigen winkels steeg met 17 procent naar 694 miljoen pond (818,9 miljoen euro). De omzet van winkels die langer dan een jaar open zijn, steeg met 13 procent. Vooral Chinese consumenten spendeerden meer aan luxe mode. Ook in de Europese winkels zag Burberry een stijging van het aantal transacties, gemaakt door toeristen. Buitenkleding en lederen accessoires werden het beste verkocht. Accessoires voor mannen maken een opmars.

Met de groothandelstak van het bedrijf ging het iets minder rooskleurig: de wholesaleomzet daalde met 7 procent naar 244 miljoen pond (287,9 miljoen euro).

Het afgelopen half jaar opende het modehuis dat in 1856 werd opgericht, 14 nieuwe winkels. Acht vestigingen werden gesloten. Het totaal aantal winkels komt uit op 212. Het modehuis heeft daarnaast 215 shop-in-shops, 52 outlets en 66 franchisewinkels.

Burberry heeft vertrouwen in de tweede helft van het jaar, al maakt Ahrendts zich wel zorgen over de onzekere economie. Bailey: "We zijn bezig om onze activiteiten in Japan in eigen hand te nemen. We zijn nog maar net begonnen met dromen."

Foto klein: Angela Ahrendts en Christopher Bailey
Foto groot: Burberry lente- en zomer 2014

Burberry
CCpage