CPD in een nieuw jasje

De Duitse modevakbeurs CPD heeft een Brits designbureau in de arm genomen om een geheel nieuwe beursinrichting te ontwikkelen. Behalve een nieuw interieur wordt de indeling veranderd en komen er drie nieuwe segmenten: Spirit, Boutique en Avantgarde Gallery.

"De beurs wordt toegankelijker en transparanter," zegt CEO Frank Hartmann. Organisator Igedo heeft voor het nieuwe seizoen ook zijn website geheel vernieuwd.

De grootste verandering is dat de nieuwe CPD uniforme standbouw krijgt en ieder segment een eigen, herkenbare uitstraling. "Kort geleden zijn we bij Concept 11 en Gallery begonnen met uniforme standbouw en dat is goed bevallen. Hiermee kunnen ook de kosten voor de exposanten omlaag worden gebracht," zegt Hartmann. De uniforme stands zijn niet verplicht. Deelnemende merken kunnen nog steeds hun eigen stands meenemen, maar er komen strengere voorwaarden en ook de indeling wordt verbeterd. De beursdirecteur vergelijkt het met een moderne stad waar je op de ene plek bepaalde architectuur toelaat en op de andere juist niet, "maar we willen af van de hoge muren die het overzicht beperken," zegt hij.

CPD in een nieuw jasjeSpirit is de nieuwe naam van het segment waar trendy, internationale damesmodemerken worden gepresenteerd. De tweede nieuwe afdeling is Boutique met merken voor zelfstandige retailers en waarin ook positiemode, kinderkleding en grote maten worden gevat. Daaraan gelieerd is het segment Style met avondmode, leer en bont. Avantgarde Gallery is het derde nieuwe segment met de duurdere creatieve collecties en designerlabels. Deze afdeling in hal 13 is binnendoor bereikbaar, maar krijgt ook een eigen ingang aan de noordoostzijde van het beurscomplex. Deze nieuwe ingang dient tevens als toegang voor bezoekers die per openbaar vervoer, taxi of vip-shuttle naar de beurs komen.

Het is niet de eerste keer dat de CPD zichzelf opnieuw heeft uitgevonden. In de afgelopen vijf jaar is de Collection Premieren Düsseldorf, zoals de officiële naam luidt, al twee keer ingrijpend vernieuwd. Eerst werd de naam gewijzigd in CPD Woman-Man. Later werden de beurzen uitgesplitst in het huidige CPD, Body Look voor lingerie en badmode en Global Fashion voor toeleveranciers en fabrikanten. Vorig jaar zomer kwam HMD (Herren Mode Düsseldorf) voor mannenmode erbij.

Volgens Hartmann is en blijft Düsseldorf het belangrijkste modecentrum van Duitsland. Naar eigen zeggen ondervindt hij geen hinder van concurrerende beurzen in Keulen en Berlijn. "Düsseldorf heeft een geschiedenis als modestad. Wij hebben een goede infrastructuur en een ruggengraat van meer dan 1000 permanente showrooms in de stad. Toch is het belangrijk om niet op je lauweren te rusten. Als beurs moet je met de tijd meegaan en jezelf blijven vernieuwen."

Beeld: Poster CPD 2009


 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN