• Home
  • V1
  • Leads
  • Condé Nast ziet geld in marktplaats voor luxe mode

Condé Nast ziet geld in marktplaats voor luxe mode

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

20 miljoen dollar investeerde Condé Nast in een online marktplaats voor tweedehands designerkleding en -accessoires. De website, Vestiairecollective.com, moet een belangrijke speler worden in de Europese modebranche. Voor mediabedrijf

Condé Nast, de uitgever van onder meer Vogue, is Vestiaire Collective na FarFetch.com een nieuw manier om geld te verdienen buiten advertenties in modebladen om.

Modeliefhebbers

kunnen via Vestiaire Collective hun Chaneltassen en Isabel Marantschoenen kopen en verkopen. Elk item wordt door een medewerker van het online platform gecontroleerd op echtheid en kwaliteit. Tweederde van de verkoopprijs gaat naar de verkoper, één derde is voor Vestiaire Collective.

In Nederland doet Vestiaire Collective denken aan luxemerken-marktplaats Designer-Vintage.nl. Merken als Hermès, Chanel, Louis Vuitton, Gucci en Mulberry steunen oprichters Karin Barnhoorn en Véronique Andersen in hun strijd tegen namaak. De merken checken bijvoorbeeld de identiteitsnummers uit mode-items en bevestigen de authenticiteit.

Modecollectief Vestiaire Collective wil Europese groei

Vestiaire Collective werd vier jaar geleden opgericht door de Franse internetondernemer Sébastien Fabre. Samen met vijf co-founders was het zijn doel om een een wereldwijd modecollectief op poten te zetten. Inmiddels hebben zo’n anderhalf miljoen mensen zich als lid geregistreerd.

Eén van de medeoprichters is Fanny Moizant. Ze verhuisde vorige maand naar Groot-Brittannië om daar aan de slag te gaan als UK managing director op het Britse kantoor van Vestiaire Collective. Ze is gek van de Franse modestijl, schrijft de ex-werkneemster van Dior en Galliano in een persbericht. Eén van de eerste designertassen die onder de virtuele hamer van Vestiaire Collective ging, was afkomstig van Moizant.

Met de investering - het is geen overname, benadrukt het modeberijf - van 20 miljoen dollar van Condé Nast, wil Vestiaire Collective flink groeien in Europa. De klantenservice wordt verbetert. Stilist Bay Garnett zal modeadviseur blijven van de site.

Condé Nast investeert in Vestiaire Collective

Voor uitgeverij Condé Nast maakt de investering deel uit van een strategisch plan om los te komen van een businessmodel om geld te verdienen met abonnementen van tijdschriften en advertenties. Het Amerikaanse bedrijf stelde vanaf 2010 een investerings- en overnamekas vast, van 500 miljoen dollar. Van dat geld financierde de eigenaar van tijdschriften als Vogue, Glamour en Vanity Fair, eerder al de overname van FarFetch.com, een online winkel waarin collecties van modeboetieks uit verschillende steden verkocht wordt aan consumenten.

Foto’s: Vestiaire Collective via Facebook

Conde Nast
Farfetch
Vestiaire Collective