• Home
  • V1
  • Leads
  • Brunello Cucinelli boekt winststijging in H1

Brunello Cucinelli boekt winststijging in H1

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Terwijl de grote luxeconcerns hun omzet en winst zien afnemen, blijft luxe kasjmierspecialist Brunello Cucinelli groeien. Het Italiaanse merk realiseerde in de eerste helft van het lopende boekjaar een winststijging van 17,8 procent naar 15,6 miljoen euro. Zoals reeds vermeld steeg de omzet met 11,6 procent

naar 175,8 miljoen euro. Het bedrijf dankte het gunstige resultaat aan groei in het buitenland. Export steeg met in de eerste helft met 15 procent en bedraagt inmiddels bijna 80 procent van de totaalomzet.

Kwaliteit in plaats van kwantiteit

Voorzitter en CEO Brunello Cucinelli zelf gelooft dat de kern van het succes van het merk ligt aan een verlangen van consumenten om terug te keren naar kwaliteit en 'productie in Italië, die voor creativiteit en productiviteit staat. Er is een groot en duidelijk verschil tussen met de hand gemaakte kwaliteitsproducten, kostbaar en herkenbaar, en producten die goedkoper zijn en massaler," aldus Cucinelli in een interview met WWD.

Cucinelli is bovendien erg positief over het vooruitzicht voor de tweede helft van dit jaar en over 2015 dankzij orders voor de komende seizoenen. Hij voorspelt wederom twee-cijferige winst- en omzetgroei voor zowel dit jaar als volgend jaar.

Het bedrijf investeerde in de eerste helft 8,9 miljoen euro in productie en logistiek, waaronder de uitbreiding van de fabriek in Solomeo, Italië. In totaal investeerde Cucinelli 22,4 miljoen euro in het merk, waaronder de expansie van het winkelnetwerk ter waarde van 10,2 miljoen euro. Ook maakte het bedrijf een begin aan een investeringsproject van drie jaar, waarbij IT infrastructuur zal worden versterkt en ontwikkeld.

In de zes maanden tot 30 juni steeg de omzet in Italië met 0,2 procent naar 36,3 miljoen euro. Het land vertegenwoordigt 20,6 procent van de totaalomzet. In de rest van Europa, met 34,2 procent van het totaal de grootste markt voor het merk, steeg de omzet met 9,5 procent naar 60 miljoen euro. In Noord Amerika nam de omzet met 18,2 procent toe naar 55,4 miljoen euro. Hoewel het met 5,9 procent van de totaalomzet nog een relatief kleine markt is groeide de omzet in de regio China met 43,5 procent naar 10,4 miljoen euro. In de Rest van de Wereld groeide de omzet met 10,3 procent naar 13,7 miljoen euro.

Cucinelli sloot de periode af met 102 winkels, waarvan 65 in eigen beheer. In dezelfde periode vorig jaar telde het merk nog 92 filialen.
Brunello Cucinelli