• Home
  • V1
  • Leads
  • Bitter jubileumjaar voor zigzagmerk Missoni

Bitter jubileumjaar voor zigzagmerk Missoni

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Missoni viert dit jaar de zestigste verjaardag. Maar een feestelijk jaar is het voor de familie van het Italiaanse modehuis niet. Vorige week overleed Ottavio Missoni – oprichter van het familiebedrijf, voormalig Olympisch hordeloper en in 1976

verkozen tot één van de elegantste mannen op aarde - op 92-jarige leeftijd. Zijn zoon Vittorio en zijn vrouw zijn sinds januari vermist.

Het verhaal

van de modefamilie begint in 1953. Het is het jaar dat Ottavio en Rosita in het huwelijksbootje stappen. En ze richten zich op het textielbedrijfje van Ottavio. Twee jaar later produceren ze een kleine collectie voor La Rinascente. Dat is ook het warenhuis waar het echtpaar voor het eerst kledingstukken toont met het Missoni-label.

Rosita krijgt in 1967 de modewereld over zich heen, tijdens een show op Pitti in Florence. Ze vindt het ondergoed van de modellen niet mooi en stuurt de mannequins daarom de catwalk op zonder bh. Gevolg: Missoni mag niet meer terugkeren op Pitti.

De echte doorbraak komt door Diana Vreeland, op dat moment hoofdredacteur van de Amerikaanse Vogue. "Wie zegt dat er alleen kleuren bestaan? Er bestaan ook kleurtonen!" roept ze uit bij het zien van de Missoni-collectie. Vreeland nodigt de Missoni's uit voor een presentatie in New York, met inkopers van invloedrijke warenhuizen.

De drie kinderen van Ottavia en Rosita: Angela, Luca en Vittorio maken carrière binnen het bedrijf. Zo ontwerpt Angela de collecties. Vittorio – sinds januari 2013 vermist - is baas over de marketing en Margherita, de dochter van Angela, is het gezicht van het merk, en verantwoordelijk voor het ontwerpen van de accessoires.

Angela

zorgt voor vernieuwing binnen het label. Sinds ze – vanaf de jaren negentig - aan het roer staat van de collecties, kreeg Missoni een jonger imago. Ze omarmt de befaamde zigzagpatronen, maar combineert ze ook met Griekse dessins en patchwork. Ze creëert harembroeken, sari’s en tunieken: niet gebruikelijk voor de dicht op het lijf gedragen Italiaanse mode. Met de gebroeders Luca en Vittorio roept ze de lijnen Missoni Sport en M Missoni in het leven, terwijl moeder Rosita zich buigt over de interieurcollectie.

Het bescheiden bedrijfje in Sumirago, Italië, is inmiddels uitgegroeid tot een wereldmerk met een omzet van 70 miljoen euro in 2012 en 40 winkels wereldwijd. Het modemerk, bekent om caleidoscopische patronen, is een imperium met interieurcollecties en hotels. Missoni is ook bekend om innovatie: de invoering van vederlichte, gewatteerde en gekookte breisels, evenals omkeerbare jassen, allemaal in zigzagpatroon.

De Italiaanse president, Giorgio Napolitano, is aangedaan door het overlijden van Ottavio Missoni. "Het land heeft een van de grootste en belangrijkste vertegenwoordigers van Italiaanse mode verloren. Ik wil u, lieve Rosita, en Ottavio's hele familie, mijn oprechte deelneming bieden. En ik herinner mij de keren dat ik de kans kreeg om iemand te ontmoeten, zo briljant als Ottavio Missoni," zegt hij in een verklaring.

Foto rechts: Angela met haar moeder Rosita in 1968
Foto links: De oprichters van Missoni in 2003. Via Harpers Bazaar

Missoni