Bitter jubileumjaar voor zigzagmerk Missoni
bezig met laden...
Het verhaal
Rosita krijgt in 1967 de modewereld over zich heen, tijdens een show op Pitti in Florence. Ze vindt het ondergoed van de modellen niet mooi en stuurt de mannequins daarom de catwalk op zonder bh. Gevolg: Missoni mag niet meer terugkeren op Pitti.
De echte doorbraak komt door Diana Vreeland, op dat moment hoofdredacteur van de Amerikaanse Vogue. "Wie zegt dat er alleen kleuren bestaan? Er bestaan ook kleurtonen!" roept ze uit bij het zien van de Missoni-collectie. Vreeland nodigt de Missoni's uit voor een presentatie in New York, met inkopers van invloedrijke warenhuizen.
De drie kinderen van Ottavia en Rosita: Angela, Luca en Vittorio maken carrière binnen het bedrijf. Zo ontwerpt Angela de collecties. Vittorio – sinds januari 2013 vermist - is baas over de marketing en Margherita, de dochter van Angela, is het gezicht van het merk, en verantwoordelijk voor het ontwerpen van de accessoires.
Angela
Het bescheiden bedrijfje in Sumirago, Italië, is inmiddels uitgegroeid tot een wereldmerk met een omzet van 70 miljoen euro in 2012 en 40 winkels wereldwijd. Het modemerk, bekent om caleidoscopische patronen, is een imperium met interieurcollecties en hotels. Missoni is ook bekend om innovatie: de invoering van vederlichte, gewatteerde en gekookte breisels, evenals omkeerbare jassen, allemaal in zigzagpatroon.
De Italiaanse president, Giorgio Napolitano, is aangedaan door het overlijden van Ottavio Missoni. "Het land heeft een van de grootste en belangrijkste vertegenwoordigers van Italiaanse mode verloren. Ik wil u, lieve Rosita, en Ottavio's hele familie, mijn oprechte deelneming bieden. En ik herinner mij de keren dat ik de kans kreeg om iemand te ontmoeten, zo briljant als Ottavio Missoni," zegt hij in een verklaring.
Foto rechts: Angela met haar moeder Rosita in 1968
Foto links: De oprichters van Missoni in 2003. Via Harpers Bazaar