• Home
  • V1
  • Leads
  • Beursgang voor 'Made in Italy' luxemerken

Beursgang voor 'Made in Italy' luxemerken

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het merk ‘Made in Italy’ is al tientallen jaren wereldwijd aanwezig op de internationale 'fashion weeks'. Sinds kort worden de collecties ook op internationale financiële markten gepresenteerd. Enkele dagen na de opening van modevakbeurs

Pitti in Florence en na het vertrek naar Milaan van de mannenmode van Ferragamo en Prada maken de bedrijven zich op om naar de beurs te gaan. Ferragamo uit Florence gaat naar de Italiaanse beurs en modemerk Prada gaat naar de beurs van Hong Kong, weliswaar duizenden kilometers verwijderd van het Milanese hoofdkantoor, maar een van de meest veelbelovende luxegoederenmarkten. Dezer dagen staat het gouden bruidspaar van de Italiaanse mode, Miuccia Prada en haar echtgenoot Patrizio Bertelli die (samen met Marina en Alberto, zus en broer van Miuccia) 95 procent van het modemerk vertegenwoordigen, bijna even vaak in de spotlights als Kate Middleton en Prins William.

Een ander Italiaans modemerk dat in 2011 voor het eerst naar de beurs gaat, is Brunello Cucinelli, het kasjmiermerk waarvan in het najaar een beursnotering wordt verwacht. Tot begin juni had ook Moncler plannen om naar de Italiaanse beurs te gaan, maar uiteindelijk heeft het management en het Carlyle investeringsfonds (die 48 procent van het merk in bezit had) zich laten verleiden door de Franse investeringsmaatschappij Eurazeo. Moncler, dat voor 418 miljoen euro 45 procent van zijn aandelen heeft verkocht, heeft besloten om zich op een nog nader te bepalen datum in te schrijven. Omdat de meerderheid momenteel in handen is van een Franse maatschappij (Eurazeo 45 procent, Remo Ruffini 32 procent, Carlyle 17,8 procent, Brand Partners 2 procent en Sergio Buongiovanni 0,2 procent) is het niet uitgesloten dat dit op de Parijse aandelenbeurs zal zijn.

'Made in Italy' dus, maar wel met een zeer sterk Frans accent. Volgens het Franse dagblad La Tribune zou PPR-topman François-Henri Pinault zijn zinnen hebben gezet op Prada – op het deel van de vennootschap dat na de beursnotering in handen blijft van het echtpaar Bertelli-Prada. Op dit moment wordt dit bericht ontkend. Maar het zou ons niets verbazen, aangezien Pinault ook Gucci, Bottega Veneta en Sergio Rossi in zijn bezit heeft. Ook Bulgari (sinds 1995 een beursnotering) is onlangs in andere handen overgegaan. Met financiële steun van de Franse luxegoederengroep LVMH kan het merk nieuwe single brands openen en profiteren van een uitstekend management. Dit is ook waar Brunello Cucinelli op mikt met een verwachte notering in het najaar. De uit Umbrië afkomstige groep die in 2010 met een winststijging van 28,3 procent 203 miljoen boekte, wil op deze manier internationale bekendheid verwerven.

Salvatore Ferragamo heeft andere doelstellingen. Het bedrijf dat – ondanks dat het een van de eerste luxegoederenbedrijven was dat naar China is gegaan (met in dit land meer dan 90 winkels) – er voor kiest om 25 procent van zijn kapitaal in Italië te noteren. Een modernere structuur, hoge beheerniveaus en de mogelijkheid voor familieleden om uit de aandeelhoudersvergadering te stappen, is een aantal redenen waarom de vennootschap naar de Italiaanse beurs gaat. De datum van het debuut op de lijst zou eind juni of begin juli kunnen zijn. Volgens het Britse persbureau Reuters zouden de coördinatoren van Ferragamo echter ook kunnen adviseren om een betere periode af te wachten – waarschijnlijk in het najaar – wanneer de toestand op de markten ongunstig zou blijken te zijn.

Terugkerend naar Prada (met de merken Miu Miu, Church en Car Shoe): het luxemerk krijgt deze zomer als eerste een notering. De vennootschap bezit 423,3 miljoen aandelen, gelijk aan 16,5 procent na de kapitaalverhoging, en zou klaar zijn om van de notering tussen 2 en 2,6 miljard Amerikaanse dollar binnen te halen. Het aanbod sluit op 16 juni en het debuut op de lijst van Hong Kong is op 24 juni vastgesteld. Volgens het Britse internationale zakenblad Financial Times zou de hoogste notering gelijk staan aan een waardering van de gehele Prada-groep tegen 27 keer de verwachte winst voor 2011, een van de hoogste niveaus in de couturesector: de beurswaarde van Burberry staat gelijk aan 22,3 maal de verwachte winst voor 2011 en die van het Franse LVMH is 19,4 maal de verwachte winst.

Van onze correspondent in Milaan

Moncler
Prada
Salvatore Ferragamo