Berlijnse Modeweek: meer glamour, meer business

Afgelopen weekend liep in Berlijn de zomereditie van de Fashion Week af. Van 17 tot 20 juli heeft de Duitse hoofdstad volledig in het teken gestaan van het internationale modebedrijf; zowel de Mercedes-Benz Fashion Week op de Bebelplatz en de twee modebeurzen Premium en Stark

als de vele nevenmanifestaties, showrooms, feestjes, tentoonstellingen en atelieropeningen trokken meer bezoekers dan ooit tevoren en maakten deze Berlijnse Modeweek tot de meest succesvolle in haar bestaan.

Berlijnse Modeweek: meer glamour, meer businessNiet eerder hebben zoveel bekende labels en ontwerpers hun collecties in de Duitse hoofdestad getoond. Van Hugo Boss en Joop!, Unrath & Strano, Strenesse, Kostas Murkudis tot de schitterende show van Vivienne Westwood, waarmee de week werd besloten. Het bijzondere van Berlijn: niet alleen high fashion en gevestigde merken toonden hun collecties, maar ook een groot aantal plaatselijke trendlabels als Sisi Wasabi, Penkov, Michalsky, Lala Berlin en Kilian Kerner. De organisatoren van het New Yorkse agentschap IMG toonden zich verheugd over het grote aantal ontwerpers van de jonge generatie, voor wie Fashion Week de mogelijkheid bood om zich aan een internationaal publiek van modespecialisten voor te stellen. In het kader van de 'New Generations Awards' van het warenhuisconcern Karstadt toonden vier veelbelovende talenten hun werk: Marcel Ostertag, Boessert/Schorn, Esther Perbandt en Blutgeschwister. Een ander hoogtepunt in de sector jong design was het stadsdeelproject uit Wedding: 'Wedding Dress'. Hier was het grootste aantal jonge, avantgardistische stijlen te vinden, en het beste van alles was: de kledingstukken waren ter plekke te koop.

Fashion Week hadden zich deze zomer meer dan 10.000 bezoekers aangediend. Bijzonder belangrijk voor de zakelijke betekenis van de manisfestatie was, dat het aantal bezoekers sterk is gestegen, wat ook op de twee modebeurzen Premium en Stark te merken was. Zo is het vroeger zelden voorgekomen, dat er op de eerste dag van de Premium bij Gleisdreieck zo'n groot aantal bezoekers werd geregistreerd als deze zomer. Al op donderdagochtend, nog voordat de eerste catwalkshow op de Bebelplatz was begonnen, waren de hallen van de Premium goed gevuld. De nieuwe strategie van de beurzen om deze gelijktijdig met de Mercedes-Benz Fashion Week te doen plaatsvinden, lijkt zijn vruchten af te werpen en zou daarom ook in de toekomst een succesmodel voor de Berlijnse Modeweek kunnen worden. Tot nu toe gaven de beurzen er de voorkeur aan om hun deuren pas na afloop van het showgedeelte te openen, hetgeen vooral de afgelopen winter tot vrijwel lege hallen leidde, aangezien het internationale modepubliek toen alweer was vertrokken. Hoewel de officiële cijfers nog niet bekend zijn gemaakt, is wel al duidelijk dat het samenvoegen van het beurs- en showprogrammma een stap vooruit betekent, die de Berlin Fashion Week in z´n geheel ten goede komt.

Tot nu toe werd de Modeweek van de Duitse hoofdstad meer als een glamourmanifestatie zonder zakelijke achtergrond beschouwd. Maar deze editie van de Fashion Week heeft aangetoond, dat als de organisatie goed wordt aangepakt, Berlijn zeer wel in staat is om in de toekomst business-locaties als Düsseldorf of Munchen te evenaren, ja zelfs om deze ooit voorbij te streven. Glamour en zaken doen, high fashion en avant-garde, topmerken en jonge ontwerpers - het is deze mix die Berlijn maakt tot wat het is en die steeds meer modespecialisten schijnt aan te trekken. En de organisatoren willen verder groeien. Al in januari van het komende jaar wordt de volgende editie van de Mercedes-Benz Fashion Week gepland - en deze moet nog groter, nog beter gesynchroniseerd en nog succesvoller gaan worden. Berlijn lijkt op de goede weg te zijn om de modetraditie uit vroeger tijden te doen herleven en ook in de internationale concurrentie tussen locaties stapje voor stapje zijn plaats te heroveren. Het is te hopen dat de goede aanzet van het laatste evenement verder wordt uitgebouwd en dat het project niet - zoals in het verleden vaak is gebeurd - door ijdelheid en bekrompenheid alsnog mislukt.

Foto: Unrath & Strano

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN