Berlijnse Modeweek: meer glamour, meer business
bezig met laden...
Fashion Week hadden zich deze zomer meer dan 10.000 bezoekers aangediend. Bijzonder belangrijk voor de zakelijke betekenis van de manisfestatie was, dat het aantal bezoekers sterk is gestegen, wat ook op de twee modebeurzen Premium en Stark te merken was. Zo is het vroeger zelden voorgekomen, dat er op de eerste dag van de Premium bij Gleisdreieck zo'n groot aantal bezoekers werd geregistreerd als deze zomer. Al op donderdagochtend, nog voordat de eerste catwalkshow op de Bebelplatz was begonnen, waren de hallen van de Premium goed gevuld. De nieuwe strategie van de beurzen om deze gelijktijdig met de Mercedes-Benz Fashion Week te doen plaatsvinden, lijkt zijn vruchten af te werpen en zou daarom ook in de toekomst een succesmodel voor de Berlijnse Modeweek kunnen worden. Tot nu toe gaven de beurzen er de voorkeur aan om hun deuren pas na afloop van het showgedeelte te openen, hetgeen vooral de afgelopen winter tot vrijwel lege hallen leidde, aangezien het internationale modepubliek toen alweer was vertrokken. Hoewel de officiële cijfers nog niet bekend zijn gemaakt, is wel al duidelijk dat het samenvoegen van het beurs- en showprogrammma een stap vooruit betekent, die de Berlin Fashion Week in z´n geheel ten goede komt.
Tot nu toe werd de Modeweek van de Duitse hoofdstad meer als een glamourmanifestatie zonder zakelijke achtergrond beschouwd. Maar deze editie van de Fashion Week heeft aangetoond, dat als de organisatie goed wordt aangepakt, Berlijn zeer wel in staat is om in de toekomst business-locaties als Düsseldorf of Munchen te evenaren, ja zelfs om deze ooit voorbij te streven. Glamour en zaken doen, high fashion en avant-garde, topmerken en jonge ontwerpers - het is deze mix die Berlijn maakt tot wat het is en die steeds meer modespecialisten schijnt aan te trekken. En de organisatoren willen verder groeien. Al in januari van het komende jaar wordt de volgende editie van de Mercedes-Benz Fashion Week gepland - en deze moet nog groter, nog beter gesynchroniseerd en nog succesvoller gaan worden. Berlijn lijkt op de goede weg te zijn om de modetraditie uit vroeger tijden te doen herleven en ook in de internationale concurrentie tussen locaties stapje voor stapje zijn plaats te heroveren. Het is te hopen dat de goede aanzet van het laatste evenement verder wordt uitgebouwd en dat het project niet - zoals in het verleden vaak is gebeurd - door ijdelheid en bekrompenheid alsnog mislukt.
Foto: Unrath & Strano