Berlijn ook modestad zonder wintereditie Bread & Butter
bezig met laden...
30 procent meer exposanten op Premium
De stand van Victoria Beckham Denim is een uurtje nadat de deuren van Premium zijn geopend, al helemaal vol. Wie geen afspraak heeft, komt er niet tussen. Ook Buhrs 3.0 mag niet klagen. "We zijn een trouwe exposant, omdat we zien dat de meeste inkopers hier zijn," zegt een woordvoerster in de stand van Second Female. Dat Premium na elf edities nog steeds telkens groter wordt, met inmiddels meer dan negenhonderd merken, beaamt ze. "Maar Berlijn wordt sowieso steeds belangrijker als modestad."
Behalve Scandinavische merken als Second Female, Just Female en Beck Sondergaard, staat het agentschap deze editie voor het eerst met het Nederlandse Anecdote op de beurs. Buhrs 3.0 presenteert ook het ledermerk Muubaa, dat veel geperforeerde items toont, van lederen plooirokken met gaatjes tot blazers en tops. Ook Zoe Karssen toont de trend die trendanalist Christine Boland onlangs al voorspelde: een grijze joggingbroek heeft ze afgewerkt met een witte, geperforeerde bies.
Ontwerpster Karssen noemt Premium 'fijn'. "We krijgen hier altijd goede feedback van inkopers. Dat helpt het merk weer verder."
Bij Tony Cohen is het de eerste ochtend nog rustig. Maar dat daar snel verandering in zal komen, daar is salesmanager Ilse van Zoolingen van overtuigd. "De tweede dag is het drukst, dat zagen we vorig seizoen ook. Retailers gaan de eerste dag toch nog naar Bread & Butter." Het Nederlandse merk wil flink uitbreiden in Duitsland en nam daarom vijf nieuwe agenten in de arm. Van twintig verkooppunten wil het merk dit jaar groeien naar honderd verkooppunten. "Afgelopen winter hebben we al veel nieuwe contacten opgedaan. We hebben de beurs toen positief ervaren, dus we vonden het zeker de moeite om weer terug te komen."
Bread & Butter heeft minder hallen
Op Bread & Butter draait het de dag na de presentatie van directeur Karl-Heinz Müller om de vraag: gaan we naar Barcelona of niet? "We hadden het er toevallig net over," zegt Robin Batens, design product buying manager van Gsus. "Ik ben benieuwd wie hij meekrijgt, een paar grote namen is wel nodig. Onze Duitse agent vindt het geen gek idee om naar Barcelona te gaan, omdat Duitse inkopers daar ook wel naar toe zullen reizen. Maar het gaat om veel geld, en dat kunnen we maar één keer uitgeven, dus we moeten er goed over nadenken."
Exposanten lijken verandering niet direct af te keuren voor de beurs die eerst wel, toen een beetje en ten slotte toch geen consumenten wilde binnen laten - al kreeg Karl-Heinz Müller toch enigszins zijn zin door de halve finales van het WK voetbal uit te zenden op de beurs en dit voor iedereen toegankelijk te maken. En weinig bezoekers? Dat zijn geluiden die de modemerken alleen om zich heen horen. Zelf zijn ze toch echt tevreden. Ja, ook nu de beurs drie hallen minder heeft en meer bredere wandelpaden tussen de stands.
Niets dan lof voor Bread & Butter bij Rich & Royal. "We hebben een grotere plek kunnen krijgen dan vorig jaar," zegt Skupien. "Gisteren was het al druk en vandaag is het nog drukker." Gsus probeert op de modebeurs nieuwe, grote klanten binnen te slepen in Duitsland en het ziet er naar uit dat dat gaat lukken. Een minpunt is volgens Batens wel dat in de hal genaamd Urban Base, steeds minder denimmerken staan. "En een aantal merken uit het middensegment, die ik niet helemaal bij de beurs vind passen."
Panorama verhuist naar Berlijnse binnenstad
Summum Woman heeft inmiddels iedere Berlijnse beurs wel gehad, zegt marketing manager Maurits van Lier. "We begonnen op Premium, toen Show & Order en Bread & Butter, maar over Panorama ben ik het meest tevreden." Het Nederlandse label was vanaf het begin van de partij op Panorama en blijft de beurs ook na deze, vierde, editie trouw. "We zijn heel blij met de verhuizing naar de binnenstad van Berlijn. Ik snap het idee wel, om de beurs te organiseren bij het nieuwe vliegveld Berlin Brandenburg, maar dan moet de luchthaven natuurlijk wel open zijn. Het lag nu te ver buiten de stad." De horeca op de beurs mag volgens de marketing manager nog wel wat beter. En ook meer internationale inkopers zijn welkom. "Nu zijn het vooral Nederlandse en Duitse retailers die we hebben gesproken. Maar de beurs ziet er goed uit, de stands zijn hoogwaardig en we passen perfect tussen de grote, commerciële merken hier."
Yasmine Esser