• Home
  • V1
  • Leads
  • Benetton Group: ‘economische vooruitzichten kritiek’

Benetton Group: ‘economische vooruitzichten kritiek’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

D

e Benetton Group, het grootste Italiaanse kledingbedrijf, noemde vandaag bij de presentatie van de cijfers van de eerste negen maanden van 2011 de economische vooruitzichten in zijn belangrijkste markten ‘kritiek’. Om de vertraging

in Europa te compenseren, waar het bedrijf ongeveer 80 procent van zijn omzet genereert, wil de Benetton Group zich focussen op opkomende markten.

H

et modeconcern behaalde in de eerste negen maanden van dit jaar een netto omzet van 1.481 miljoen euro, een lichte daling van 0,5 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2010. Het bedrijf dankt dit resultaat naar eigen zeggen aan de grote inspanningen om de groei te versnellen in opkomende markten waar er veel potentie is voor Benetton. In Europa en Amerika, waar Benetton een gevestigde naam is, hebben de recessie en de onzekere vooruitzichten veel invloed gehad op consumptieve bestedingen.

In de opkomende markten steeg de omzet met 11 procent in neutrale wisselkoers. Met name Mexico (+26 procent), India (+12 procent) en Rusland (+28 procent). In de gevestigde markten daalde de omzet met 4 procent. De positieve resultaten in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk wisten de aanzienlijke inkrimping van de omzet in Griekenland te compenseren. Ook in Portugal, Spanje, Frankrijk en Italïe, daalde de omzet, zij het in veel mindere mate. In Amerika en Japan daalde de omzet ook met respectievelijk 9 en 23 procent, ondanks de verbetering van het winkelnetwerk in deze markten.

Toch kon de groei in de nieuwe markten een daling in de nettowinst van het Italiaanse modebedrijf niet voorkomen. De inkomsten over de afgelopen negen maanden daalden met 29,4 procent naar 60 miljoen euro ten opzichte van 85 miljoen in de vergelijkbare periode vorig jaar.

Voor het vierde kwartaal van 2011 is Benetton dan ook somber. Het bedrijf verwacht dat de hoge grondstofkosten, die nog steeds ruim boven het historisch gemiddelde zijn, de komende tijd invloed blijven uitoefenen. Samen met de toenemende onzekerheid in de gevestigde markten die voor het merk van het grootste belang zijn, verwacht Benetton dat de operationele winst voor 2011 aan het eind van het vierde kwartaal lager zal zijn dan afgelopen boekjaar.

Franco Furnò, CEO van de Benneton Group die verantwoordelijk is voor commercie, producten en HR, liet weten dat het bedrijf een duidelijke strategie voert om, ondanks de slechte economische vooruitzichten, de situatie voor het bedrijf te verbeteren. “We blijven een strategie voeren op drie principiële gebieden: de versterking van de merken, voortdurende productverbetering en vernieuwing van het winkelnetwerk. De afgelopen maanden hebben we daarom onze communicatie, marketing en merchandising versterkt, waardoor er een significante toename in de zichtbaarheid van Benetton in digitale media is. Ook gaan we terug naar een traditie in het bedrijf: maatschappelijke thema’s in reclame-uittingen verwerken die van mondiaal belang zijn.”

Biagio Chiarolanza, CEO met verantwoordelijkheid voor bedrijfsvoering, buitenlandse business units en financiën, liet weten dat de kritieke vooruitzichten te willen beperken door aan de kostenkant te kijken. “In het licht van een toenemend moeilijk economisch scenario is beheersing van de kosten prioriteit om de winstgevendheid te verdedigen,” aldus Chiarolanza.

Benetton Group