Belgische labels en ontwerpers op Paris Fashion Week
bezig met laden...
Label Ann Demeulemeester showt eerste collectie zonder Demeulemeester
Het ontwerpteam van Ann Demeulemeester koos voor veilig en greep terug naar Demeulemeesters kenmerkende ontwerpen en details: draperieën, gedraaide stoffen en deconstructies, vrijwel alleen donkere kleuren en zware stoffen. De enige afwijkende creaties voor vrouwen waren lichtroze en witte, gedrapeerde broekpakken. Bij de mannen ging het team iets meer los met gouden broeken, jacks en schoenen.
Na het terugtreden van Ann Demeulemeester is ontwerper Dries van Noten nog de enige van de Antwerpse Zes die zijn collecties zelf in Parijs showt. Om hem te eren, opende het Parijse Les Arts Décoratifs enkele dagen na zijn show een tentoonstelling met de ontwerper in de hoofdrol. Op de mode-afdeling van het Louvre zijn de talrijke inspiratiebronnen voor zijn collecties te zien. Voor de herfst- en wintercollectie stuurde Van Noten zijn modellen de catwalk op in creaties geïnspireerd op de kunstwerken van Bridget Riley, oftewel optical art: een collectie in warme, diepe kleuren met prints die lijken te bewegen, zoals de gedraaide strepen en bloemenprints.
Maar er waren nog meer Belgische ontwerpers en modehuizen in Parijs: Christian Wijnants showde sportieve, 3D-effect outfits in pasteltinten. Veronique Branquinho liet een op Schotland geïnspireerde collectie zien met tweed en tartan, maar ook lurex plissé rokken. Maison Martin Margiela hulde de modellen eveneens in tweed, maar dan gecombineerd met kant en streepjes in heel veel lagen. Veronique Leroy kwam met een ingetogen collectie, met hier en daar een gekleurd accent of een trapeziumprint. Het duo A.F. Vandervorst plakte hun logo op de ontblote borst van een van de modellen. Raf Simons ontwierp voor Dior een collectie met strakke lijnen en primaire kleuren.
Meerdere generaties Belgische ontwerpers showen op Paris Fashion Week
Ook een jongere generatie Belgische labels was present tijdens Paris Fashion Week. Cédric Charlier studeerde aan het Brusselse La Cambre en was tot 2011 artistiek directeur bij Cacharel. Zijn label hangt sinds vorige week bij Les Printemps, Parijs. Tijdens Paris Fashion Week showde hij een minimalistische collectie gebaseerd op slangen: texturen en prints die doen denken aan een slangenhuid. Verder turtlenecks, oversized jassen en broeken a la Céline, in bordeauxrood, crème en verschillende varianten grijs-blauw.
Anthony Vaccarello studeerde eveneens aan La Cambre. De ontwerper mag dit jaar als gastontwerper bij Versus Versace aan de slag. Niet verwonderlijk, want zijn stijl sluit naadloos aan op die van het Italiaanse modehuis. Dat was ook weer te zien in de collectie die hij deze week in Parijs liet zien. De show begon met nette pantalons, leren jasjes, gebreide coltruien en af en toe een minirok, maar naar het einde toe werden de creaties steeds gewaagder. Cut outs en see through, zoals we van de oorspronkelijk Italiaanse Vaccarello gewend zijn.
Ook Belgisch, maar dit keer juist niet aanwezig tijdens Paris Fashion Week was Jean-Paul Lespagnard. De ontwerper besloot niet langer mee te doen met het showen van een collectie ruim voordat deze in de winkels hangt. Klanten kopen de lente- en zomercollectie niet meer als de herfst- en wintercollectie voor volgend jaar al geshowd is, aldus Lespagnard.
Foto's: Style.com (Marcus Tondo voor Ann Demeulemeester en Cédric Charlier)