Belgisch lingerieconcept succesvol in Europa

Lingeriebedrijf Van de Velde - bekend van de merken Marie Jo en Prima Donna - valt op. Terwijl de ondermodebranche de ene klap na de andere krijgt (d.a. Marlies Dekkers, Björn Borg en de Body Cover Group, red.), blijft het Belgische concern

investeren en uitbreiden. De fabrikant is zich sinds 2002 steeds meer met de verkoop van haar producten aan de eindgebruiker gaan bemoeien en heeft van service een retailconcept gemaakt. Eerst met eigen winkels in Duitsland en Frankrijk, later door bestaande ketens te kopen en daar het 'Lingerie Styling' concept in te voeren met ruime paskamers en getrainde medewerkers.

"Ruim 70Belgisch lingerieconcept succesvol in Europa procent van de vrouwen draagt de verkeerde behamaat. Treurig genoeg is dat percentage al jaren stabiel. De meeste vrouwen vinden het bovendien erg onplezierig om te shoppen voor een nieuwe beha." Dit gegeven is voor Van de Velde reden zich te concentreren op hoogwaardige service in lingerieshops. "Wij trainen winkelmedewerkers zodat zij het beste advies kunnen geven bij aankoop van een nieuwe beha," zegt Marketing Manager Retail, Liesbeth De Keyser. "Noem het extreme klantgerichtheid."

Van de Velde in Nederland actief met Lincherie

De economische malaise gaat heus niet helemaal aan Van de Velde voorbij. Over de eerste helft van 2013 meldde het bedrijf een daling van de omzet van 98,7 miljoen euro naar 97 miljoen (-1,8 procent) en van de nettowinst van 22,6 miljoen naar 19,7 miljoen (-12,7 procent). Een daling van de groothandelsomzet werd gecompenseerd door meer inkomsten uit de aangekochte retailformules. De vooruitzichten voor de tweede helft van het jaar zijn positief dankzij verwachte omzetgroei in Groot Brittannië en Duitsland en een nieuwe badmodelijn.

In april 2010 nam Van de Velde de Nederlandse winkelformule LinChérie over van Euretco. "Wij onderstrepen hiermee ons geloof in de speciaalzaak," zei algemeen directeur Ignace van Doorselaere toen. Ondersteuning en versterking van de zelfstandige speciaalzaak is volgens Doorselaere een sleutelelement in de strategie van het bedrijf. In Duitsland had Van de Velde in 2009 al Oreia (9 winkels) overgenomen. Kort na LinChérie (44 winkels) volgde een meerderheidsbelang in de Amerikaanse keten Intimacy (14 winkels) en het Britse Rigby & Peller (7 winkels), een luxe concept dat nu via de voormalig Oreia-winkels in Duitsland wordt geïntroduceerd. Dit jaar kwamen er nog 11 filialen bij van de Nederlandse Donker Personal Style Stores.

De Keyser: "Het is aan de betrokken francisers om mee te gaan in ons concept of niet." In Nederland zijn van 44 LinChérie winkels slechts 16 overgegaan op de nieuwe formule. Een teleurstelling, maar geen drama vindt De Keyser. "Onder Euretco was LinChérie vooral een inkooporganisatie, er was verder weinig dat de afzonderlijke ondernemers bond. Sommige winkeleigenaren wilden hun zelfstandigheid niet verliezen of de zaak verbouwen." Begrijpelijk want van een soft franchise is Lincherie (de hoofdletter 'c' en het accent op de 'e' zijn verdwenen) een hard franchise geworden. De Keyser: "Maar ik noem het liever 'duidelijk', dan hard." Inmiddels zijn de 11 Donkerwinkels aan de Nederlandse Lincherieketen toegevoegd en staat de teller op 27. Naast de eigen merken van het Belgische moederbedrijf worden ook andere labels verkocht als Marlies Dekkers, Aubade en Wolford.

Nieuw aangesloten ondernemers moeten het kassasysteem aanpassen, de winkel opfrissen en zeer ruime paskamers laten bouwen, het voorraadbeheer automatiseren en het marketingprogramma stroomlijnen met dat van het moederbedrijf. Meest belangrijk is echter het opleidingstraject voor winkelmedewerkers dat de afgelopen jaren is geprofessionaliseerd. Er zijn zes opleidingsmodules van steeds een dag waar medewerkers trainingen krijgen in pasvorm en kleuradvies, maar ook de producttechnische kennis wordt bijgespijkerd. "De tijd nemen, goed luisteren, echt aandacht hebben voor de klant," zijn belangrijke factoren vertelt De Keyser, "alsmede de ruime paskabines met zitje, dimmers op het licht en een tweede gordijn voor privacy." Om het serviceniveau te bewaken worden aangesloten winkels regelmatig, zeker vier keer per jaar, getoetst door mysterie shoppers. "Het concept staat of valt immers in de winkel," zegt De Keyser.

Esmerij van Loon

 

Related Products

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN