• Home
  • V1
  • Leads
  • Assortimentsuitbreiding laatste redmiddel Neckermann?

Assortimentsuitbreiding laatste redmiddel Neckermann?

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Nu een sluiting Neckermann boven het hoofd hangt, haalt het Duitse postorderbedrijf alles uit de kast om zichzelf van de ondergang te redden. Vorige maand startte het bedrijf een campagne waarmee zij een poging deed consumenten

met zelfspot voor zich te winnen, nu heeft Neckermann een samenwerking aangekondigd met Miss Etam en Promiss. Maar is de reddingsactie nog op tijd?

“Heeft
u op dit moment weinig geld in kas? Wij weten hoe dat aanvoelt.” Met die teksten voerde Neckermann de afgelopen weken campagne. Sinds de bekendmaking dat het bedrijf uitstel van betaling heeft aangevraagd en op het randje van faillissement staat, is het aantal bestellingen drastisch teruggelopen. In juli daalde het aantal bestellingen 66 procent, momenteel ligt het aantal orders 13 procent lager dan afgelopen voorjaar.

Het laatste redmiddel dat Neckermann in de strijd gooit, is een samenwerking met Miss Etam en Promiss. In de webshop is vanaf nu het volledige assortiment van de modeketens verkrijgbaar. Het bedrijf wil consumenten zo een veelzijdig assortiment aanbieden. “Miss Etam heeft een uitgebreid assortiment en is een mooie aanvulling op ons productportfolio,” verklaart Kurt Staelens, CEO van Neckermann, in een persbericht. Miss Etam hoopt van de samenwerking te kunnen profiteren door klanten beter te bereiken.

Het is nog maar de vraag of de assortimentsuitbreiding het tij kan keren voor Neckermann. Naast dat het bedrijf volgens retaildeskundigen te laat de papieren catalogus in heeft geruild voor het internet, had Neckermann net als concurrent Wehkamp ook eerder moeten gaan samenwerken met andere modebedrijven. De Zwolse webwinkel begon in 2009 met strategische samenwerkingen en heeft inmiddels onder meer Miss Etam, C&A, Scapino, Nelson Schoenen, Monique Collignon, Hunkemöller, Mango en Sacha in zijn assortiment.

In Wehkamp’s jaarrapport van 2011 kwam naar voren dat deze samenwerkingen de drijvende kracht zijn achter de omzetgroei van 12 procent naar 548 miljoen euro. Het online warenhuis verkocht het afgelopen boekjaar in totaal 15,6 miljoen producten, zo’n 3 miljoen meer dan een jaar eerder. CEO Paul Nijhof ziet strategische samenwerkingen als een essentieel onderdeel van de groeistrategie. Volgens de topman wordt door samenwerkingen beter ingespeeld op de behoefte van de consument om zowel online als offline te shoppen. Bovendien helpen de samenwerkingen Wehkamp om uit te groeien tot A-locatie op het web.

Naast dat zich nog geen nieuwe financierder heeft gemeld en het aantal bestellingen flink is gedaald, is de situatie voor Neckermann verergerd door het faillissement van dochteronderneming HappySize. De grote-maten-webshop is op dit moment in gesprek met een investeerder. Of Miss Etam en Promiss Neckermann kunnen redden, zal de komende weken moeten blijken. Als er dan geen nieuwe geldschieter is gevonden, valt definitief het doek voor Neckermann en de 2400 werknemers die de Duitse divisie van het bedrijf telt. De Beneluxdivisie waar 900 mensen in dienst zijn, is vooralsnog niet in gevaar.

Miss Etam
Neckermann
Promiss
Wehkamp